Uvědomili jste si někdy, jak komplikovaný je společenský život novopečených maminek?

Každý z nás má potřebu komunikace s ostatními lidmi. S našimi blízkými, rodinou, přáteli ale i kolegy a spolupracovníky. Patří to bezesporu k lidské přirozenosti. Nyní si však představte, že jste se stali čerstvou maminkou a na řadu měsíců zůstali doma. Nechodíte do práce a pravděpodobně nemáte tolik času ani na vysedávání s přáteli. Jak byste se cítili?

Pravděpodobně velmi osaměle! Jistě, částečně vám společnost druhých lidí vynahrazuje partner, když se vrátí z práce, ale dokážete si představit, že ve srovnání s běžným životem to stále prostě není ono. Leč je být maminkou naprosto úctyhodné a nádherné, má to i takovouto nevýhodu.

V době internetu se tato potřeba socializace má naštěstí ale kde naplnit, přinejmenším částečně. Maminky mají k dispozici rozličné sociální sítě a webové portály, kde mohou komunikovat s dalšími ženami a povídat si o tom, co prožívají, radit se a tak podobně. Konec konců přesně tato potřeba zapříčinila vznik celého portálu Modrý koník, do jehož diskusních fór a dalšího obsahu měsíčně proudí stovky tisíc maminek!

Kromě toho se běžně shromažďují na vícero takových místech. Mohou to být například:

  • Diskusní a chatové skupiny na Facebooku
  • Kolem populárních Instagram profilů (diskuse v komentářích)
  • Na dalších maminkovských portálech
  • Na maminkovských videokanálech

Jak ale firmy mohou využít rozličných diskusních skupin a komunit, které se na internetu dají nalézt?

Diskuse a komunity pro marketing

Existují prakticky dvě cesty.

První je danou skupinu vlastnit (nebo založit). Prodáváte hračky pro děti? Zkuste založit skupinu Hrajeme si s dětičkami a tvořte kolem ní obsah, který přitáhne pozornost. Možná jste sestavili zajímavou aplikaci, která pomáhá s výběrem té správné kojenecké výživy? Zkuste založit skupinu Poradna kojenecké výživy. Jistě chápete myšlenku. Vlastnit populární skupinu, ve které si povídají stovky a tisíce žen, dává firmě v marketingu nesmírnou výhodu. Je ale pravda, že to není úplně jednoduché a trvá, než si skupina získá jistý věhlas.

Druhá je obtížnější, ale je-li uchopena správně, může být také efektivní. Tou jest vyslat do existující skupiny fyzického zástupce neboli ambasadora. Není žádné tajemství, že v těchto diskusích nebývají vítány neosobní, firemní profily, které se schovávají za určitým logem a jejichž jedinou náplní je prodávat své produkty. Vaše firma si ale může vybrat jednoho člověka, který ji bude v těchto diskusích zastupovat, a držet se několika pravidel, které promění nechtěného návštěvníka ve vítaného pomocníka.

  • Nejdůležitější je neprotlačovat produkt za každou cenu a v každém příspěvku. Naopak být maminkám nápomocný, radit, přinášet informační hodnotu, budovat vztah.
  • Chovat se prostě lidsky. Zapojovat se do diskusí, debat. Sdílet svoje vlastní zážitky a názory. Tvořit přátelské vztahy.
  • Produkt sdílet něžně a s mírou tam, kde se to opravdu hodí. (Například na vyžádání rady nebo tipu od uživatelek.)
  • Neprotlačovat firemní loga a barvy v diskusi, ale zároveň také neschovávat, že pro někoho pracuje. Transparentně a nenásilně.

Na Modrém koníku jsme přesně k tomuto účelu vytvořili reklamní formát ambasadorka značky. Jedná se o oblíbenou uživatelku Modrého koníka, která promuje váš produkt skrze svůj vlastní, osobitý obsah. Fotí se s ním, píše recenze a zkušenosti. Interaguje s uživatelkami, které kladou k produktu otázky, a podobně. Jsou to sice komerční příspěvky, ty jsou však tvořeny zajímavou a pro uživatelky obohacující cestou a tak je její práce ostatními pozitivně přijímána.

Maminky a ženy z menších měst

Potřeba socializace nicméně není tématem pouze maminek malinkých dětí, které jsou upoutány doma na mateřské dovolené. Samozřejmě se totéž týká i dalších žen, které kupříkladu žijí na menších městech nebo v malých vesničkách, kde nemají příliš mnoho příležitostí k setkávání se s kamarádkami, jak jsme psali už v předchozích kapitolách. Ať už proto, že v dané lokalitě žena kamarádky nemá, nebo protože jsou její kamarádky ve vzdálenějších městech, kam se dotyčná nedostane každý týden. V obou případech netrefíte vedle, pokud se s nimi také propojíte skrze rozličné zájmové komunity nebo pro ně takovou založíte.

Pokud byste si nevěděli rady a chtěli poradit, jak efektivně maminky oslovit, neváhejte se na nás obrátit. Pomůžeme vám.

Článek navazuje na sérii o Mamarketingu, aneb jak sestavit úspěšnou marketingovou strategii cílenou na maminky. Dozvíte se v ní například, proč nelze příliš dobře cílit na jednu velkou megaskupinu maminek, jak se maminky v Čechách nejčastěji dělí na další podskupiny, jaké platformy a kanály využívají a jak se liší jejich nákupní chování. Dále nás můžete sledovat na sociálních sítích, aby vám neunikly nové díly, nebo si stáhněte výsledky průzkumů mezi maminkami o jejich nákupním chování, které jsme na Modrém koníku prováděli.