Rok 2021 byl nejen v marketingových vodách rokem bouřlivým. Koneckonců, marketing je obor, který je utvářen celospolečenskými trendy. Proto jsou pro nás, marketéry a podnikatele,  tyto trendy důležitým ukazatelem, jenž určuje proud naší práce. V tomto článku vás Modrý koník provede těmi nejdůležitějšími z nich, které stojí za to znát a sledovat. Pomohou vám totiž ještě lépe tvořit komunikační a marketingové kampaně (nejen) pro ženy, maminky a – to především – budoucí zákaznice.

Takže co dělat, aby vaše kampaně i v roce 2022 zářily nad ostatní?

Touha po personalizaci i soukromí

Pojmy jako umělá inteligence, strojové učení a konektivita 5G se dostávají v oblasti technologií do mainstreamu a budou v roce 2022 výrazněji promlouvat i do světa marketingu. A to zejména na internetu, kam nás hromadně vehnala světová pandemie. Internet je zkrátka čím dál rychlejší, algoritmy pokročilejší, optimalizace doručování reklam na internetu přesnější. Adekvátně tomu uživatelé očekávají, že jejich online zkušenost bude blesková, bezproblémová a především personalizovaná. Naprostou samozřejmostí v dnešní době je tedy nejen rychlý a svižný web, na jehož načítání uživatel nečeká déle než jednu či dvě sekundy (Google v průzkumu odhalil, že 53 % uživatelů na mobilu opustí okamžitě vaše stránky, pokud se nenačtou do tří sekund!), ale kromě toho také obsah, který je skutečně relevantní potřebám vaší cílové skupiny a který tak reálně pomáhá řešit její problémy, nebo přinejmenším k vyřešení jejích problémů vede.

Tolerance vůči nerelevantnímu obsahu se totiž rychle snižuje a drtivá většina online platforem bude nabízet čím dál pokročilejší – tzn. granulárně přesné – cílení reklam na uživatele. Avšak i přes lepší a chytřejší cílení se dá očekávat, že základy úspěšného marketingu zůstanou stejné. Tedy i nadále bude třeba rozumět vaší cílové skupině do hloubky a odpovídat na její potřeby a problémy ve vaší komunikaci.

Vyvažujícím trendem bude pokračující poptávka po ochraně soukromí na internetu. Blíží se doba, kdy nebude možné využívat cookies třetích stran. Čím dál více uživatelů pečlivě promýšlí, jak nakládá se svými osobními daty. Některé průzkumy, píše Forbes, naznačují, že ženy chrání své soukromí na internetu více než muži. Zejména při cílení na ženy je proto zásadní komunikovat případné využití osobních dat jasně, srozumitelně a transparentně, a soustředit svoji pozornost na budování důvěry ve značku.

V tomto případě bude štěstí stát na straně připravených. Jak pokračuje Forbes, nezapomeňte využít čas, který vám ušetří umělá inteligence a chytré algoritmy, ke strategickému plánování svých kampaní.

Sdílená osobní zkušenost vítězí

Kredit, který mohou značky získat v podobě dobrých recenzí na diskuzních fórech a sociálních sítích, bude čím dál důležitější, bereme-li v úvahu posilující trend tzv. marketingové inflace. Co znamená marketingová inflace? Všichni jsme doslova zavaleni reklamami, chrlí se na nás na každém rohu. Díky tomu jsme vůči reklamním sdělením odolnější a více selektivně ignorujeme, méně důvěřujeme obecným a nepodloženým tvrzením. Recenze a osobní zkušenost v tomto ohledu pomáhají tuto nedůvěru a nezájem překonat.

Zejména ženy-matky, jež s rozvahou investují každou minutu svého času, raději investují do ověřených služeb a produktů. V tomto prostředí je osobní doporučení a sdílená pozitivní zkušenost důležitější než kdy dřív. Pomůže zákazníkům zorientovat se v záplavě nabídek a vybrat si produkt, jenž sedí přesně jejich potřebám. A to bez „marketingového nánosu“, který všem slibuje hory doly.

Značky i marketingoví specialisté tak budou v roce 2022 hledat nové možnosti, jak budovat dobrou pověst firem a osobní zkušenost, kterou zákazníci v online prostoru „pošlou dál“. Takové formáty propagace totiž přinesou skutečné ovoce – pozitivní reputaci a zvýšení prodejů.

Také z tohoto důvodu jsme na Modrém koníkovi založili naše Centrum recenzí. Firmy zde mohou uvádět své produkty a nechat naši rozsáhlou uživatelskou základnu tyto produkty zrecenzovat.

V popředí zájmu nejen vztah, ale i hodnoty

Obsah je král a ví to čím dál více značek. Generace Z však začíná silně promlouvat do toho, co by mělo být z úst firem slyšet. Její příslušníci vyrostli s mobilem v ruce a reklamní fráze jsou pro ně stejně samozřejmé a irelevantní jako plastová brčka. Místo toho volají po autenticitě a budování skutečných hodnot. Chtějí slyšet, co světu přinášíte. Chtějí znát váš smysl a vizi.

Přesah značek do celospolečenských témat tak bude v roce 2022 čím dál častějším standardem. O tom už jsme také psali v článku o budoucnosti marketingu. Oddělení CSR už nebude posledním šuplíkem, který se otvírá maximálně před Vánocemi, ale stane se integrální součástí hodnoty značky. Čím dál více lidí totiž vyžaduje, aby značky přijaly odpovědnost za svoji stopu ve světě – tu ekologickou, ale také komunikační. (O ekologii v marketingu se rozepíšeme v jednom z příštích dílů.)

Příkladem stoupajícího důrazu na hodnoty – navzdory základní marketingové intuici – může být, že výrobce mobilních telefonů Samsung přišel v Česku a na Slovensku s kampaní na digitální zdraví, kterou nazval Sklapni . Cílem kampaně je zredukovat množství času, který trávíme před mobilní obrazovkou, a „ozdravit“ své mobilní návyky. Nebo odvážný krok společnosti Lush, která se stáhla ze sociálních sítí. Důvod? Hodnoty značky a obava o zdravotní dopad dlouhodobého pobytu na sítích. Pokud vás zajímá více o tom, proč je vztah král, přečtěte si jeden z našich předchozích článků.

Video bude nadále vládnout

Data průzkumu, který jsme provedli mezi tisícovkami žen na Modrém koníkovi, mluví jasně: 68 % žen pravidelně sleduje videa na internetu. A můžete se vsadit, že video bude kralovat i v roce 2022. Další boom čeká zejména formát tzv. krátkých videí, jež zaplavila sociální sítě, jako je Instagram a TikTok, už v letošním roce. Uživatele jen tak bavit nepřestanou, spíš naopak.

Krátká či dlouhá, videa jsou zkrátka v kurzu a jako marketéři bychom měli jejich potenciál v příštím roce využít. Výzkumy totiž ukazují, že video generuje v porovnání s textem nebo fotkou o mnoho vyšší engagement a daleko více také motivuje uživatele ke sdílení. Na výběr navíc máte široké množství žánrů – brandová videa, videa z vašich eventů, návody, případové studie, živá vysílání, rozhovory… Seznam je takřka nekonečný.

Jedinou zdánlivou nevýhodou video obsahu je jeho o něco vyšší produkční náročnost. Pokud nechcete hned investovat do vlastního studia a video kanálu, můžete využít už existující kanály s publikem, které odpovídá vaší cílové skupině. Na Modrém koníkovi jsme pro tento účel vytvořili tzv. Video formáty. Můžete tak oslovit své zákazníky v rámci našeho zavedeného YouTube kanálu s více než 10 tisíci odběrateli – autenticky, profesionálně a zábavně!

Influenceři a ambasadoři kreativně a autenticky

Influenceři ani v příštím roce nikam neodcházejí. Je ale velmi pravděpodobné, že i oni se budou muset přizpůsobit dvěma určujícím vlivům:

  1. Společenské poptávce po odpovědnosti za sdílený obsah i důrazu na ­– digitální i psychické – . Jinými slovy, umělým filtrům, přehnanému důrazu na vzhled a povrchnosti zvoní hrana. Výzkumy i tzv. whistlebloweři varují, že sociální sítě mohou mít na společenské dění i lidskou psychiku velmi negativní dopad. Influenceři, kteří svět sítí svým vlivem spoluvytvářejí, budou stát před výzvou změnit přístup i narativ.
  2. Novým kreativním nástrojům, které sociální sítě nabízejí, a s nimi souvisejícím trendům, jako jsou výše zmíněná krátká videa.

Očekávejte proto další nárůst kreativců, kteří svůj úspěch založí na vysoce originálním a původním obsahu – místo toho, aby prostě jen na síti sdíleli svůj vlastní život (a štíhlé tělo). Jako marketéři bychom na tyto trendy rozhodně neměli zapomenout při tvorbě kreativních kampaní, zejména cílených na generaci Z.

Autenticita influencera zůstane nadále pod pečlivým dohledem. V této optice zůstává velmi aktuální tzv. Ambasadorka značky – důvěryhodná členka komunity, která vytváří vlastní originální obsah související se značkou.

Audio platformy na vzestupu

Výše už jsme zmínili dvě společenská témata, jež nabývají na důležitosti (a rok 2022 tento trend ještě posílí): nedostatek času a zároveň jeho množství, které trávíme před obrazovkami mobilů a počítačů. Obě tato témata se navíc úzce dotýkají cílové skupiny žen a maminek, jejichž časové vytížení s mateřstvím ještě stoupá. Není proto divu, že rok 2021 patřil mimo jiné audiu.

Světlo světa spatřila síť Clubhouse, kterou si k dubnu 2021 stáhlo do mobilu 13 milionů uživatelů. Explozi zájmu zažívají také podcasty. Martina Bretous na blogu Hubspot píše, že se audio obsah pomalu usazuje v prvních řadách obsahových strategií. Průzkum, který Hubspot realizoval mezi marketingovými profesionály, ukázal, že až 43 % marketérů plánuje v roce 2022 zvýšit rozpočet na svoje audio kanály.

Audio umožňuje doručit uživatelům vysoce kvalitní obsah, který je nezávislý na obrazovkách a lze jej konzumovat i při každodenních činnostech. To v roce 2022 ocení nejenom maminky.

Stříbrná generace přichází

Zdálo by se, že všechny výše zmíněné trendy mají jedno společné – týkají se spíše mladších věkových kategorií. Jsou to přece „ti mladí“, kteří chodí na TikTok, zajímají se o ekologii a zakládají „roomky“ na Clubhousu. Udělali byste však velkou chybu, pokud byste se v roce 2022 nezamysleli, jak svým marketingem oslovit věkovou skupinu 49+. Jedná se totiž o cílovou skupinu budoucnosti, říká Wojciech Kowalczyk z polské televizní skupiny TVP, pro server Mediaguru.

V České republice aktuálně žije 2,7 milionů lidí ve věku 50–69 let. To je téměř 30 % české populace do 69 let. Je to také generace, která se umí pohybovat ve světě internetu, například Facebook využívá 77 % lidí ve věkové skupině 44–59 let. A v neposlední řadě je to generace s velkou kupní silou. Tzv. empty nesters, tedy rodiče, kteří mají dospělé potomky, byste ve svých strategiích pro rok 2022 rozhodně neměli pominout.

Zajímavost: I na Modrém koníkovi najdete zastoupení žen ve věku 40+. Podle našich průzkumů činí přes 11 % všech uživatelek.

Marketér, nebo chytrá horákyně?

Psát předpovědi pro následující období je vždy trochu zapeklité. Jak se říká, problém predikcí je, že se týkají budoucnosti. Minulé dva roky nám navíc ukázaly, jak rychle se může svět obrátit vzhůru nohama. Pokud bychom měli výše uvedené trendy shrnout, můžeme říct, že marketingový svět roku 2022 se ponese v duchu zdánlivých protikladů. Personalizace, ale také vyšší ochrana soukromí. Nadvláda videa, ale i touha odložit obrazovky a zaposlouchat se do audio obsahu. Stále hlasitější generace Z, ale také rostoucí význam generace, které se v Česku říká Husákovy děti.

Hlavní úkol nás, marketérů, se ale zase tolik nemění: pečlivě naslouchat zákazníkům a snažit se odpovídat na jejich potřeby. Jak to vypadá, v roce 2022 k tomu budeme mít více nástrojů i kanálů než kdy dřív.

P.S. Celý článek jsme zpracovali také jako infografiku! Lze ji libovolně kopírovat a sdílet!