Rodiče jsou v marketingu pohyblivý cíl. Tato cílová skupina má mnoho specifik, a přitom je pro svoji různorodost poměrně těžko uchopitelná. Přesto jsou rodiče v marketingu zásadní: ostatně právě jejich peněženky pokrývají (nejen) potřeby dětí. V dnešním článku se proto na rodiče jako cílovou skupinu podíváme zblízka.

Rodiče svým dětem poskytují mnohé – výchovu, vedení, bezpečí, a v neposlední řadě věci. Mnoho věcí, a zejména o Vánocích. Jak už jsme psali v článku na téma marketingu cíleného na děti, rodiče jsou v rovnici „jak prodat zboží pro děti“ zásadní. A nelze pominout ani fakt, že rodiče sami o sobě mají mnoho specifických potřeb, hodnot a přání. Cílit na rodiče však není nic snadného. Je to nejen velmi rozmanitá cílová skupina, ale také velmi zaneprázdněná.

Jak tedy proniknout hlukem, nepořádkem a řízeným chaosem rodinných životů a změnit rodiče v zákazníky? Právě to je tématem následujících řádků. Dozvíte se:

  1. Data o českých rodičích
  2. Jak rodiče segmentovat
  3. Jak na novopečené rodiče
  4. Co chtějí mileniálové v roli rodičů
  5. Co zajímá rodiče generace X
  6. Tři hlavní zásady marketingu cíleného na rodiče

Data o českých rodičích

Podle dat ČZSO z roku 2021 najdeme děti v celé třetině českých domácností. V 17 % domácností vyrůstá jedno dítě, ve 14 % dvě děti a ve 3 % tři a více dětí. Trendem je pozdější věk pořízení prvního potomka – na počátku devadesátých let byl průměrný věk prvorodičky 22 a půl roku, na přelomu tisíciletí už 25 let a v roce 2019 to bylo 28 a půl roku. Tím pádem se zvyšuje i průměrný věk žen při narození dítěte (už nikoliv prvorozeného) – v roce 2020 to bylo 31 let, ale věk matek roste ve velkých městech a také v souvislosti s vyšším vzděláním. Bohužel neexistují statistiky, které by sledovaly průměrný věk českých otců, ale dá se předpokládat, že i ten se zvyšuje. Stále více dětí se také rodí mimo manželství.

Jak segmentovat rodiče?

Čísla výše samozřejmě o rodičích v roli spotřebitelů vypovídají jen část příběhu. Rodiče jsou totiž neuvěřitelně různorodá cílová skupina. Liší se jejich věk (mimochodem, v roce 2020 bylo nejstarší čerstvé matce 52 let, nejstaršímu otci pak 85 let), jejich vzdělání, zájmy, koníčky, hodnoty, přesvědčení, a tím pádem i nákupní chování. Přesto však existují určité základní „rodičovské skupiny“:

  1. Novopečení rodiče
  2. Silná skupina rodičů z generace mileniálů
  3. Rodiče generace X

Pojďme se podívat na specifika jednotlivých skupin.

Novopečení rodiče hledají recenze a podporu komunity

Pro rodiče, zejména ty, pro něž je rodičovská role zatím zcela neznámým územím, je velice důležitá komunita a možnost sdílení. První dny a týdny v roli matky (ale i otce) mohou snadno vzbuzovat pocit izolace a osamocení. Mnoho nastávajících i novopečených rodičů (podle amerického průzkumu, který realizoval Facebook, dokonce tři ze čtyř) se proto obrací na online komunity, jako je například Modrý koník.

Pro značky, které chtějí tyto nové rodiče oslovit a poskytnout jim podporu, je proto zásadní udržovat v těchto online komunitách citlivou a konzistentní přítomnost. V Modrém koníku nabízíme pro tento účel množství reklamních formátů, které vám pomohou se s novopečenými rodiči propojit.

Čerství rodiče mají ještě jedno specifikum – vzhledem k tomu, že ve své roli zatím nejsou tak sebejistí, před každým nákupem dětského produktu mnohem více spoléhají na recenze. Konkrétně hledají recenze na internetu a často jich přečtou velké množství, než nějaký výrobek skutečně pořídí.

V Modrém koníku rodičům rozumíme – a pomůžeme s tím i vám. Mezi naše reklamní formáty patří například Centrum recenzí, které vám s budováním pozitivní online reputace pomůže.

Rodiče z generace mileniálů: tátové v akci a YouTube jako zdroj informací

Statisticky vzato je velká šance, že pokud cílíte svým marketingem na rodiče, cílíte na rodiče z řad mileniálů. Příslušníci této generace se narodili v osmdesátých a první polovině devadesátých let a v současné době jsou rodiči více než poloviny dětí na celém světě.

Co je pro rodiče z řad mileniálů typické? Za prvé, tato generace vyznává rodičovství moderního stylu. Na rozdíl od předchozích generací se mezi rodiči z řad mileniálů dostávají k aktivní roli otcové. Tento trend je velmi znát i v Česku. Například studie Ligy otevřených mužů zjistila, že současní čeští tátové častěji doprovázejí potomky k lékaři a ochotněji vstávají k nejmenším dětem v noci (v porovnání s daty ze starších průzkumů). 93 % otců považuje společné trávení času za největší vklad do života dětí.

Co si z toho odnést? Pokud jste dosud cílili svá sdělení pouze na maminky, možná je čas to změnit. Podle výzkumu organizace YPulse, která se zabývá trendy mezi mileniály a generací Z, si 83 % rodičů z řad mileniálů myslí, že by reklama cílená na rodiče měla oslovovat ve stejné míře matky i otce.

Ještě jedna zajímavost o mileniálech, kterou byste měli znát: 72 % rodičů-mileniálů uvádí, že se při hledání inspirace pro nákupy dětského zboží obracejí na YouTube. 3 ze 4 navíc říkají, že si na YouTube rádi nechají od značek poradit, zejména když hledají rady a tipy na rodičovská témata. To platí i o výše uvedených tatíncích: mnoho z nich se obrací na YouTube, aby se seznámili s klíčovými rodičovskými tématy, jako je příprava jídla, sestavování výbavy nebo používání výrobků pro domácnost.

To znamená, že na YouTube můžete oslovovat rodiče nejen dobře umístěnou reklamou, ale také kvalitním, na míru šitým obsahem. Pokud byste potřebovali poradit, jak uspět na YouTube, neváhejte se na nás obrátit – v Modrém koníku nabízíme vytříbené video formáty uzpůsobené rodičovské tematice.

Rodiče generace X: zkušenosti a nostalgie

Generace, která přišla před mileniály, je dnes nejen technologicky zdatná, ale především má velkou kupní sílu. Přesto se svými návyky od mileniálů liší. Tuto starší generaci rodičů nejlépe oslovíte kombinací tradičního a digitálního marketingu: vyhledejte vhodné sociální sítě, ale nezapomeňte také na direct mail a tradiční televizi. Na tuto cílovou skupinu též dobře funguje emoční marketing, zejména pokud rozehrajete notu nostalgie – koneckonců většina těchto rodičů už má odrostlejší potomky.

Hřebíček na hlavičku uhodil například britský McDonald’s s vánoční reklamou, která vypráví příběh, jež rodiče generace X jistě osloví. Sleduje totiž maminku, která se snaží navázat kontakt se svým dospívajícím synem.

3 zásady marketingu cíleného na rodiče

Rodiče jsou známí tím, že mívají nabitý rozvrh a multitasking je jejich nezbytnou superschopností. Proto může být velmi obtížné získat jejich pozornost a udržet ji dostatečně dlouho na to, abyste je dokázali přesvědčit. Následující tři tipy vám k úspěšné konverzi pomohou.

  1. Budujte si důvěru

Faktor důvěry asi nejdůležitějším aspektem marketingu pro rodiče. Každý rodič chce pro své potomky to nejlepší, a v případě jakýchkoliv pochybností o vhodnosti/bezpečnosti výrobku či služby rychle ztratí důvěru k celé značce. Platí to ale i naopak – jakmile si získáte u rodičů důvěru, máte velkou šanci, že vám zůstanou loajální po dlouhou dobu.

  1. Zapojte se do komunity

I když jsme hned na začátku upozorňovali, že cílová skupina rodičů je velmi rozmanitá, přesto mezi rodiči velmi dobře funguje pocit sounáležitosti a komunity. Ve chvíli, kdy s rodiči budete citlivě a kreativně komunikovat, máte takřka jistotu, že si svou dobrou zkušenost nenechají jen pro sebe. Doporučení od jiných rodičů mají navíc u maminek a tatínků (logicky) největší váhu. Rodiče zkrátka chtějí pro své děti osvědčené, vyzkoušené a důvěryhodné značky.

Budování přítomnosti na sítích, jako je Modrý koník, je proto ideálním způsobem, jak svoji značku v dobrém světle dostat do povědomí rodičů.

  1. Buďte kreativní a vytvářejte hodnotu

Rodičovství je jedinečná životní zkušenost. Využijte mnoho podob rodičovství ve svém marketingu kreativně a vyhněte se zajetým kolejím a klišé. Vsaďte také na vytváření skutečné hodnoty – videa, návody, rady a pomoc v nádherné (a mnohdy turbulentní) roli rodiče spotřebitelé rozhodně ocení.

Pořád tápete, jak rodiče oslovit? Marketing a rodiče jsou naše silná stránka – nabízíme široký výběr reklamních formátů, které jsou přímo uzpůsobené komunitě maminek i tatínků. Obraťte se na nás a společně vymyslíme nejlepší řešení pro vaši značku.