Sociální sítě jsou stálicí nejen v našich životech, ale také v našich marketingových strategiích. Jejich hvězda září sice jasně, ale nestále – mění se trendy, stejně jako formáty, které na sítích fungují. Co se v roce 2022 na sítích událo a nemělo by vám uniknout?

V dnešním článku se dozvíte:

  • Nejnovější data (nejen) o sociálních sítích
  • Konkrétní data o sociálních sítích v Česku
  • Jak jsou na tom české firmy
  • Co je dobré vědět o sociálních sítích v roce 2022

Než se pustíme do jakékoliv kampaně (nejen na sociálních sítích), je potřeba znát aktuální kontext. Koneckonců, data nám pomáhají odhalit nejen prostředí, v němž se pohybujeme, ale také nové příležitosti. Co nám tedy čísla říkají o sociálních sítích v roce 2022? 

Nejnovější data (nejen) o sociálních sítích

Právě v těchto dnech se populace na naší planetě přehoupla přes další milník – je nás nyní celých 8 miliard. Celkem 5,34 miliard lidí zároveň vlastní či používá mobilní telefon, v drtivé většině samozřejmě smartphone – 4 z 5 mobilních telefonů jsou chytré. Internetových uživatelů je o něco méně, celkem 5,03 miliard, nicméně i internetová populace neustále roste – o 3,7 % za posledních 12 měsíců (data jsou z letošního léta). To znamená, že internet penetroval 63,1 % populace na Zemi. 

Výše uvedený kontext nám dává představu o měřítku, a tak se pojďme přesunout k uživatelům sociálních sítí. Těch je globálně 4,7 miliard. Meziroční růst dosahuje 227 milionů uživatelů, což činí 5 %. To znamená, že se na sociálních sítích pohybuje 59 % světové populace.

Co to znamená pro vaše firmy a brandy? Za prvé, přítomnost značek v online prostředí a na sociálních sítích je zkrátka nevyhnutelná a poslední pandemické roky tuto potřebu dále akcelerovaly. Obrovská čísla ale předznamenávají i blížící se změnu – penetrace je zkrátka tak vysoká, že nutně začne zpomalovat. Začneme žít v době, kdy přítomnost – všech – na sociálních sítích bude běžnou záležitostí a dokonce nutností. 

Otázka už nebude znít: „Jsou naši zákazníci na sociálních sítích? A na kterých?“ Bude znít: „Jak se naši zákazníci na sítích chovají, k čemu je používají a jak do toho zapadá naše značka?“

Sociální sítě také už dávno nejsou jen platforma pro zábavu sdílení fotek z dovolené. Koneckonců, průměrný globální uživatel zde stráví 2 hodiny a 29 minut denně. Čím dál více lidí sociální sítě využívá k širokému spektru činností – nákupu, recenzím nebo získávání informací o světě. Celkem 57 % dospělých se o nových a důležitých zprávách dozvídá ze sociálních sítí. Tento podíl samozřejmě roste mezi mladými lidmi, zejména příslušníky generace Z.

Sociální sítě v Česku

Také v Česku pandemie přivedla na sociální sítě více uživatelů – v lednu 2022 to bylo konkrétně 8,05 milionu. To je 75 % české populace a v meziročním srovnání nárůst o zhruba 9 %. V Česku, stejně jako ve světě, se tento podíl zvyšuje s klesajícím věkem uživatelů: Ve věkové skupině 16–24 let používá alespoň jednu síť 95 % osob. 

Srovnáme-li jednotlivé platformy, nejvíce uživatelů má YouTube (více než 8 milionů), následuje Facebook (necelých 5 milionů). Mimochodem, věděli jste, že jednou z oblíbených českých sociálních sítí je také Modrý koník? V Česku má Modrý koník více než půl milionu reálných uživatelů, na Slovensku pak přes milion. Celkem to dělá skoro 1,6 milionu uživatelů.

Jak jsou na tom české firmy? 

Podle dat Eurostatu má v ČR svůj účet na sociálních sítích skoro polovina všech firem s 10 a více zaměstnanci. V kategorii podniků s 250 a více zaměstnanci to v roce 2021 bylo dokonce 83 %.

Podle ČSÚ používají sociální sítě zejména firmy působící v oblasti ubytovacích služeb (89 % v roce 2021), v mediálním sektoru (88 %) nebo cestovní kanceláře (88 %). Ze zpracovatelského průmyslu mají profil na sociálních sítích nejčastěji podniky z automobilového průmyslu (55 %). Nejméně je naopak používají firmy z odvětví stavebnictví (27 %).

Co je dobré vědět o sociálních sítích v roce 2022

Lidé všech věkových kategorií se zkrátka ubytovali na sociálních sítích, a je proto jasné, že firmy a značky je následují. Sociální sítě totiž nabízí široké spektrum marketingových nástrojů a reálných výhod. Jaké to jsou a jak je nejlépe vytěžit?

  1. Zaměřte se na menší sítě s větším potenciálem

V době, kdy má velké množství uživatelů účty na více sociálních sítích, už přestává dávat smysl sázet pouze na ty největší platformy typu Facebook či Instagram. Ba naopak! Marketingový styl „spray and pray“ přestává fungovat. Do popředí se v letošním roce dostávaly menší nebo dokonce niche platformy, které umožňují přesnější zacílení a mnohem vyšší efektivitu komunikace či reklamy. Například podle údajů sdílených společností Pinterest Business mohou reklamy na jejich platformě přinést maloobchodním značkám dvojnásobnou návratnost reklamních výdajů ve srovnání s jinými sociálními sítěmi. Nelze nezmínit ani fakt, že společnost Apple na začátku roku 2022 oznámila zablokování možnosti cílit na významný segment uživatelů Facebooku.

Více než kdy dřív je proto důležité vymanit ze zajetých kolejí a hledat nové platformy. Například Modrý koník nabízí vysoce definované publikum, silnou komunitu a vysokou návratnost investic do reklamy. Uživatelskou základnu Modrého koníka tvoří z 99 % ženy, 85 % z nich ve věkové kategorii 20 až 39 let a 76 % má alespoň jedno dítě. Široké spektrum reklamních formátů je speciálně uzpůsobené cílové skupině.

  1. Spolupracujte s tvůrci

Stejně jako u sociálních sítí, také v oblasti influencer marketingu přestává platit, že větší je lepší. V roce 2022 více a více značek spolupracovalo s niche tvůrci a mikro influencery, aby vytvořily silná partnerství, poutavý obsah a v neposlední řadě výrazně rozšířily svůj dosah. Čím dál častěji tak spolupráce s influencery znamená udržování sítě malých, relevantních a niche influencerů. Výsledky mluví samy za sebe: menší náklady a vyšší efektivita. Detailně jsme se influencer marketingu věnovali v jednom z předchozích článků.

I na Modrém koníku máte možnost najít relevantní influencery. Pokud cílíte na komunitu žen a rodičů, přinese vám spolupráce s influencerkami (neboli ambasadorkami) Modrého koníka vysokou míru zapojení a reálný pozitivní dopad na vaši značku.

  1. Soustřeďte se na budování komunity a zákaznickou podporu

Podle průzkumu společnosti HubSpot je hlavním cílem většiny marketérů na sociálních sítích v roce 2022 oslovení nových publik, rozvoj vztahů se zákazníky a posílení zákaznického servisu. Pro srovnání: Dříve se tyto cíle zaměřovaly spíše na zvýšení prodeje a propagaci produktů. Místo toho, aby firmy využívaly sociální sítě čistě k reklamě, stává se „social“ kanálem pro budování a posilování vztahů se zákazníky.

Ostatně, zákazníci to očekávají. Stále více současných a potenciálních zákazníků volí sociální média jako preferovaný způsob kontaktu se značkami, a to před nákupem i po něm. Podle letošního průzkumu společnosti Hootsuite 59 % marketérů uvedlo, že zákaznický servis na sociálních sítích má pro jejich značku za poslední rok větší důležitost.

  1. Naslouchejte lidem na sítích

Social listening (neboli naslouchání sociálním sítím) se stává čím dál důležitějším. Opět za to „vděčíme“ pandemii, protože právě tehdy se sociální média stala pro značky hlavním kontaktním místem se zákazníky a centrem PR. Nevyhnutelně pak začalo mnoho značek více investovat do nástrojů pro social listening. Dnes se z této oblasti stává důležitá součást kompletní strategie pro sociální sítě a dá se předpokládat, že v budoucnu bude social listening dále posilovat.

  1. Podchyťte další nárůst online komunit

Online komunity jsou populárnější než kdykoliv dříve. Díky komunitám mohou značky sdružit současné i potenciální zákazníky, smysluplně s nimi komunikovat a informovat je o důležitých novinkách. Značky mohou navíc své komunity na sociálních sítích využívat také k zavádění nových produktů, získávání zpětné vazby a cenných poznatků o samotných zákaznících.

I zde pak v roce 2022 platí, že semknutější je lepší. Menší, ale pevné komunity spojené zájmy (jako je například komunita Modrého koníka) přinášejí vyšší loajalitu, větší míru zapojení a tím pádem i významnější dopad na vaši značku. 

Co si z toho odnést?

Sociální sítě zůstávají, ale jejich krajina se mění. Počítejte s tím, že budoucnost přinese i v této oblasti vyšší nároky na personalizaci, efektivitu a přesné zacílení. V tom vám pomohou zejména menší platformy a sociální sítě, které vám umožní cílit na menší a semknutější komunity – s lepšími výsledky. Když jsou totiž uživatelé vzájemně propojení, komunita funguje mnohem lépe a vyvolání požadované akce vyžaduje mnohem méně peněz.

Zajímá vás, jak funguje spolupráce s komunitou na Modrém koníku? A jaké možnosti inzerce se nabízejí? Stačí se nám ozvat.