V minulých dílech našeho seriálu jsme již mluvili o tom, co je Online Reputation Management, proč by vás jako firmu měl zajímat a z jakých kroků se skládá. Ukázali jsme si několik typů obsahu, se kterými můžeme v ORM pracovat, jako jsou PR články, videa nebo diskuse. Naším cílem v rámci ORM je dostat tento obsah na přední pozice vyhledávání, aby ho našli uživatelé, kteří si dělají průzkum o vaší firmě a produktech. V dnešním článku si ukážeme, jak na to.

Takže si představme hypoteticky, že už máte vytvořený obsah, který chcete, aby lidé nalezli. Může to být článek nebo video. Nyní je důležité pochopit, jakým způsobem vyhledávače seřazují výsledky vyhledávání, a to ideálně ještě dříve, než váš obsah vypublikujete. Proč je to důležité? Protože toto porozumění může zásadním způsobem ovlivnit to, kde ho vlastně necháte publikovat.

Mechanismus vyhledávače

Vyhledávače mají ze své podstaty za úkol dodat uživatelům co nejlepší možný výsledek na zadané klíčové slovo. Pod tímto „nejlepším možným výsledkem“ si můžeme představit takové stránky, které dodávají ty nejkvalitnější a nejužitečnější informace. Jenže jak může vyhledávač, tedy robot, vědět, které stránky to jsou? Obzvláště tehdy, když má na výběr z tisíců různých webů. Svým vlastním úsudkem to nezjistí, ale rozhodně se může orientovat podle několika faktorů.

Takovým faktorem pro vyhledávač je popularita obsahu. Když je nějaký obsah, např. článek, populární, vyhledávač si to snadno přetlumočí tak, že se jedná o kvalitní zdroj informací. Podle čeho se měří popularita obsahu? Zejména podle dvou metrik – počtu sdílení článku na sociálních sítích a počtu zpětných odkazů, které vedou na tento článek.  Pokud byl váš článek sdílen mnohokrát na Facebooku i Linkedinu, pokud byl citován v různých článcích napříč internetem (tzn. bylo na něj odkazováno), pak ho vyhledávač ohodnotí jako populární, tedy kvalitní.

Kromě toho si ale vyhledávače dělají určitý obrázek také o celých webech, nejen samotných článcích. Dalo by se říci, že si o webech vedou „složky“, do kterých ukládají informace a dosahované skóre. Má-li web historicky publikováno hodně kvalitního obsahu, který byl mezi uživateli populární, stoupá tím celkově jeho autorita. Čím více takového obsahu, tím lépe. Čím starší je dotyčný web, tím samozřejmě také, protože tak se k němu pojí už jistá serióznost. To je zároveň důvodem, proč se vám ve vyhledávačích často zobrazují veliké, zavedené weby jako Wikipedie, iDnes nebo Modrý koník.

Zmíněnými filtry tedy vyhledávače projdou dostupné weby, jakmile uživatel zadá své klíčové slovo, a odpovídajícím způsobem je následně seřadí ve výsledcích vyhledávání. Když toto víte, kde bude dávat největší smysl umístit váš obsah pro účely ORM?

Kde obsah umístit?

Z výše uvedeného jasně vyplývá, že nejlepším místem pro publikaci obsahu pro ORM jsou zavedené, autoritativní weby. To proto, že o nich vyhledávače mají již „dobré povědomí“ a dávají jejich obsahu velikou váhu. Máte-li hotový obsah a přemýšlíte, kde ho publikovat, jako první byste se proto měli dívat po větších, zavedených webech ve vašem oboru. Zde je pravděpodobnost úspěchu nejvyšší a takto se váš obsah dostane mezi první výsledky vyhledávání nejrychleji.

Pokud se jedná o video, rozhodně ho nahrajte na YouTube nebo Vimeo. Oba portály nesou výraznou autoritu. Jedná-li se o článek, hledejte tematicky odpovídající zavedený web. Pokud prodáváte produkty ženám a maminkám, může to být i Modrý koník. Jak vidíte na obrázku, mnoho značek s námi tímto způsobem dříve již spolupracovalo.

Nicméně tím možnosti nekončí. Nikdo neříká, že veliké a mnoho let zavedené weby jsou jedinou z nich. Obzvláště, pokud máte obsahu k vypublikování více, určitě neváhejte své portfolio diverzifikovat.

Stále se nezobrazuje. Co teď?

Pokud se vámi publikovaný obsah nezobrazuje na první stránce vyhledávače ani po jistém čase (může to zabrat i několik týdnů až dva měsíce v některých případech), můžete zkusit ho podpořit SEO technikami. To znamená vybudovat zpětné odkazy cílené na na vámi publikovaný obsah, tedy stejným způsobem, jako byste odkazy budovali na váš vlastní web v rámci SEO. O budování zpětných článků jsme již psali dříve.

Dejme si příklad. Publikovali jste PR článek na magazínu. Ten se ovšem ani po dvou měsících nezobrazuje na první stránce vyhledávače. Vaším úkolem nyní bude nechat vytvořit alespoň několik zpětných odkazů, které budou odkazovat na tento PR článek. K tomu můžete využít vašeho SEO specialisty nebo třeba služeb na Stovkomatu. Kolik jich udělat, to vám bohužel nikdo neporadí. Nejpraktičtější je čas od času jich vytvořit několik, dokud se PR článek na první stránku „neprodere“.

Samozřejmě se ale může v ojedinělých případech také stát, že se na první stránku nikdy nedostane. To třeba proto, že je na první stránce až příliš silné konkurence, která mu nedovoluje se tam dostat. Nicméně taková situace bude spíše velmi raritní.

Chcete s ORM pomoci?

Pokud vaše firma či značka řeší ORM a nemáte čas s ním dlouze experimentovat, neváhejte nás kontaktovat. Rádi vám pomůžeme. Také budeme rádi, pokud i nadále budete sledovat naše příspěvky. Odebírat novinky můžete například na sociálních sítích.

ORM krok po kroku

Pokud vás zajímá, jak můžete pro vaši firmu realizovat ORM krok po kroku, pak sledujte náš nový seriál o Online Reputation Management. Přihlásit se můžete k odběru našich sociálních sítí nebo newsletteru, kde vás budeme pravidelně informovat o nových článcích.