Když se řekne online marketing, člověku jako první přijdou na mysl různé reklamní kanály a platformy, sociální sítě, YouTube… Možností je mnoho. Do správného mixu online marketingových aktivit ale spadá ještě jedna zcela zásadní věc, a tou je firemní reputace a péče o ní. Zamysleli jste se někdy nad tím, co uživatelé na internetu najdou, když si vyhledají jméno vaší společnosti, vaši značku? Co najdou, když budou vyhledávat zkušenosti a recenze vašich produktů?

Možná už na trhu fungujete delší čas a tak, jakmile uživatel či uživatelka do Googlu nějaké takové klíčové slovo zadá, zobrazí se množství ohlasů a diskusí. Možná ale uvádíte zcela nový produkt, který nic takového ještě získat nemohl, a tak výsledky vyhledávání zejí prázdnotou. V úplně nejhorším případě se může ale také někdy stát, že jediný rozhněvaný zákazník aktivně vypublikuje řadu rozhořčených a negativních recenzí, které pak zaplaví celý Google. Nikdo se pak pravděpodobně nebude ptát, zda byla jeho zkušenost naprostou výjimkou mezi 99 % spokojenými zákazníky. Ať už je to jakkoliv, je vhodné, aby se firma o svoji internetovou reputaci aktivně starala.

V našich vlastních průzkumech jsme se maminek speciálně zeptali, jak důležité jsou pro ně recenze a zkušenosti ostatních lidí a zda se na ně před nákupem dívají.

Jak důležité jsou pro vás recenze a doporučení ostatních?
Vždy se na ně dívám 42,5 %
Dívám se na ně, když si nejsem jistá 52,2 %
Vůbec nebo výjimečně 5,3 %

Důležitost recenzí se dala víceméně očekávat, ale fakt, že hrají roli v 94,7 % případů, je ohromující! (Tip pro vás: stáhněte si všechny naše průzkumy zdarma.)

Pro srovnání můžeme uvést ještě další, nezávislé průzkumy od společností Oracle, Nielsen či SocialBarrel:

  • Až 80% zákazníků si dělá na internetu průzkum o produktech, které zvažují koupit. To znamená, že 8 z 10 zákazníků si tyto zkušenosti a recenze opravdu hledají.
  • 70% lidí věří recenzím, které na internetu naleznou. Jinými slovy většina lidí uvěří tomu, co se o vás na internetu píše, ať už je to pravda nebo ne.
  • Recenze jsou pro uživatele až 12x důvěryhodnější než oficiální popisy produktu.
  • Pozitivní hodnocení zvýší pravděpodobnost nákupu až o 55%.

Jak můžete vidět z těchto čísel, postarat se, aby vaše firemní image na internetu byla co nejpozitivnější a nejpřitažlivější, je nesmírně důležité. Jenže jak na to? Jak může člověk vlastně ovlivnit to, co se o jeho firmě píše na internetu? Není to navíc podvodné a manipulativní? Jistě, existují nekalé praktiky, ke kterým určité společnosti přistupují, ale kromě toho máme k dispozici také naprosto legitimní, seriózní cesty.

Online Reputation Management

Online reputation management, zkráceně ORM, je metodika, která napomáhá vhodnému rozmístění článků či recenzí o vás, vaší firmě či vašem produktu po internetu tak, aby ho zajímající se potenciální zákazníci byli schopní nalézt. Jedná se v podstatě o jakousi kombinaci PR a SEO technik. Pod PR si můžeme představit tvorbu a publikaci obsahu, ve kterém představujeme daný produkt či značku a to ideálně společně s uvedením skutečných uživatelských nebo zákaznických zkušeností, které jste od svých zákazníků byli schopní nashromáždit. Takto zhotovený a publikovaný obsah následně můžeme podpořit pomocí SEO tak, aby se ve vyhledávačích Google, Seznam či jiných zobrazoval mezi prvními výsledky vyhledávání, jakmile si lidé zadají relevantní klíčová slova, např. „Silan zkušenosti“ nebo „zkušenosti se značkou Silan“.

ORM krok po kroku

Pokud vás zajímá, jak můžete pro vaši firmu realizovat ORM krok po kroku, pak sledujte náš nový seriál o Online Reputation Management. Přihlásit se můžete k odběru našich sociálních sítí nebo newsletteru, kde vás budeme pravidelně informovat o nových článcích.