Čas od času se stále znovu a znovu objevuje hláška, že je SEO mrtvé. „SEO již nefunguje, nepoužívejte ho, nemá to účinek,“ tvrdí zlí jazykové. Pravda je taková, že nejen SEO pořád funguje, ale také se těší ohromné oblibě. A to nejen u nás, i po celém světě. Firmy investují tisíce, desítky i stovky tisíc korun do funkční optimalizace pro vyhledávače měsíčně a nevypadá to, že by s tím v dohledné době přestaly.

K optimalizaci pro vyhledávače se bezesporu pojí také linkbuilding neboli nakupování zpětných odkazů.

Ať už si zpětné odkazy řešíte sami nebo je za vás obstarává agentura či freelancer, v dnešním článku se podíváme na několik základních chyb, které se přes veškeré známé poučky znovu a znovu stávají u překvapivě velkého množství SEO kampaní.

Není lepšího odkazu než kontextuálního

Existuje nepřeberně způsobů, jak odkázat na webovou stránku. Může se jednat o jednoduchý odkaz v menu, navigaci, patičce, v rámci článku, videa, brožurky či PDFka nebo sdílení na sociálních sítích. Až by se v tom člověk snadno ztratil. Ačkoli je vhodné vytvářet odkazy odlišných formátů, aby vznikal různorodý a zdravý mix, obecně je jako „nejlepší“ druh přijímán právě odkaz kontextuální. Tzn. v nitru psaného článku (u nás např. nativní článek).

Ostatním odkazům se rozhodně vyhýbat nemusíte, ale většinu vašeho odkazového profilu a tím pádem i budgetu by měly tvořit právě články. Přičemž článek by to měl být tematicky relevantní, čtivý a měl by přinášet jistou hodnotu čtenářům. Neměl by být jen „nutným zlem“, aby bylo do čeho odkaz zabalit. Zlaté pravidlo, kterého se držet, je, aby článek dával smysl a plnil svůj účel i bez zpětného odkazu. Tzn. čtenář by se z něj měl dozvědět něco zajímavého.

Kvantita netrumfne kvalitu

Snad každý, když se začíná pohybovat v SEO, udělá tuto zásadní chybu. Mylně se totiž domnívá, že je lepší mít větší množství odkazů za levnější ceny než koupit jen pár kvalitnějších a proto i dražších. Je přirozené, že má člověk příjemnější pocit z většího počtu ve chvíli, kdy má třeba napnutý budget, ale kontraintuitivně to nepomáhá k vytouženým výsledkům tolik, jako kdyby místo toho pořídil jeden, dva nebo tři zpětné odkazy za vyšší cenu s lepší kvalitou. Samozřejmě člověk, který se v oboru nepohybuje, netuší, jak se cenová hladina pohybuje, a tak může snadno šlápnout vedle.

Ukažme si proto hypotetický příklad.

Řekněme, že máte k dispozici budget 10 000 Kč měsíčně.

Jakmile oslovíte různé weby, portály a další dodavatele, rychle zjistíte, že cena takového článku se zpětným odkazem se nejčastěji pohybuje velmi různorodě od 200 Kč po 5 000 Kč. Jistě, že existují také weby prodávající články za 30 000 Kč, ale ty teď nebudeme vůbec uvažovat.

Chybou většiny je, že celý budget investují do mnoha levných kusů. V rámci 10 000 Kč proto skončí např. s 20 články po 500 Kč. To sice vypadá pěkně na pohled, ale stále znovu se potvrzuje, že to nepřináší tak významný výsledek, jako kdyby firma místo toho zakoupila tři články po 3 000 Kč na webech z hlediska SEO silnějších a autoritativnějších.

Obvykle weby, kde zveřejnění článku stojí řádově stovky korun, za moc nestojí. Jednak si tam takovou reklamu může umístit kdekdo, což kvalitu webu výrazně snižuje, a obyčejně pak i jejich vlastní obsah zrovna dvakrát neokouzlí…

Nicméně jak poznat skutečně kvalitní web, když ho má člověk přímo před očima?

Důraz na špatné metriky

Po mnoho let lidé, kteří se v SEO příliš nevyznali, vybírali místa pro zpětné odkazy dle dvou úhlavních metrik. Page Ranku a SRanku. To byly veřejné metriky, které uživatelům ukazoval Google a Seznam. Šlo o jakousi stupnici, kde daní vyhledávači dávali webům určité skóre. Je jasné, že tato stupnice neukazovala zdaleka vše, co by bylo vhodné při výběru webu zkoumat, ale bylo to pro mnoho inzerentů praktičtější, než nemít vůbec nic.

Nicméně Page Rank je již dávno mrtvý a Google ho nadále veřejnosti neaktualizuje, tudíž nemá vůbec význam se jím zaobírat. Co se týče Sranku, ten nebyl nikdy příliš spolehlivý.

Co s tím teď?

Je pár praktických kroků, co můžete udělat…

  • Mrkněte na návštěvnost.

Obvykle silně navštěvované weby v řádech stovek a tisíc uživatelů denně mívají dostatečnou autoritu na to, aby si přitáhli velké množství lidí z vyhledávačů. Jinými slovy mají dobré SEO, které skrze zpětný odkaz může proudit i k vašemu webu.

Jak se dá zjistit?

Lze využít třeba český nástroj Netmonitor a nebo zahraniční špionážní tool Similarweb. Nenechte se ale zmást. Např. u nás na Modrém koníkovi máme kolem 600 tisíc návštěvníků měsíčně. Netmonitor na duben ukazuje cca 569 tisíc, kdežto Similarweb ukazuje 1 450 000. Naše vlastní Google Analytics však tvrdí 748 tisíc návštěvníků a 2,6 mil. zobrazení. Berte tyto nástroje tedy s nadhledem.

  • Zkontrolujte odkazový profil.

Síla webu se výrazně odvíjí od zpětných odkazů, jakými oplývá. Vy si můžete snadno zjistit, jak jejich odkazový profil vypadá, díky nástroji jako je Ahrefs. Ten má ohromující databázi, ve které lze dohledat skoro všechny odkazy z celého světa.

Vypadá to pak následovně…

Navzdory tomu, co si lidé obvykle myslí, nelze objektivně posoudit, zda je velké množství zpětných odkazů pozitivní nebo negativní, aniž byste se podívali blíže. Pozitivní je to ve chvíli, kdy jsou dotyčné odkazy přirozené, tzn. vznikly dobrovolně a pochází z různých článků, diskusí, médií apod. Ono se totiž může snadno stát, že je web zaspamovaný a z toho důvodu má mnoho odkazů, které jsou však toxické. To se sice nestává často, ale můžete se s tím na trhu setkat. Takový web pak určitě není vhodný pro zpětný odkaz.

Ahrefs vám umožňuje si zpětné odkazy vedoucí na dotyčný web projít. Můžete si tak zkontrolovat, co se děje “za oponou” dané stránky a zda má význam investovat do takové inzerce.

  • První dojem z webu

A v neposlední řadě samozřejmě důležitá otázka. Jaký máte z webu dojem? Vypadá to tak, že se o něj majitelé starají? Přidávají obsah? Čtou to lidé a přidávají komentáře, zapojují se do diskusí? Nebo je to jen farma na prodej PR článků? Užijte selský rozum. Poznáte to velmi snadno. Řiďte se pocitem.

Poraďte se s odborníky

Chcete-li mít jistotu opravdu kvalitně zpracovaného linkbuildingu a SEO, rozhodně situaci nepodceňujte a obraťte se na profesionální konzultanty. Ať už freelancer nebo agentura, ti vždy projdou a kontrolují nejen weby, kam se umisťují zpětné odkazy, a vyhodnotí je, ale také zaručí, že váš web je z hlediska SEO připraven.

Pokud si u nás rozhodnete zakoupit nativní článek s odkazem, náš marketingový a obchodní tým vám také pomůže se zvolením té správné strategie pro maximální účinek. Neváhejte se nám nezávazně ozvat.