Občas se stane nepříjemná věc. Hater nebo konkurence si smlsne na vaší firemní značce, jde a po internetu roztrousí ošklivé recenze, nemístné poznámky nebo i úplné lži. Člověk by si snadno mohl říct, že takové lidi nemá cenu řešit, ale co když se pak tyto negativní recenze začnou objevovat ve vyhledávačích, když si vás hledají potenciální zákazníci?

To je velmi nepříjemná situace!

Představte si, že si potenciální zákazník chce pořídit zboží nebo služby za velkou sumu a rozhoduje se mezi vámi a konkurentem. A jelikož žijeme v době Googlu, prostě jde tam a zadá „jméno firmy recenze“. Co se nestane, že? Náhle nalezne všechny ty nesmysly, co o vás napsali tito hateři nebo bojechtivá konkurence. Komu myslíte, že pak svěří danou zakázku?

Něco takového nelze podceňovat.

Proto si v dnešním článku ukážeme, co se dá dělat, pokud se vám něco takového přihodí (a nebo se proti tomu preventivně obrnit). Ukážeme si krok za krokem, jak si vytvořit pozitivní reputaci na internetu. Dosáhneme toho pomocí metody ORM, o které jsme psali ve Slovníčku zde.

Věděli jste, že…?

Pozitivní reputaci na internetu by měla každá firma brát velice vážně. Mrkněte na několik ne tolik známých statistik.

  • 80% zákazníků si dělá na internetu průzkum o produktech, které zvažují koupit. To znamená, že 8 z 10 vašich zákazníků si o vás hledá informace.
  • 70% lidí věří recenzím, které na internetu naleznou. Jinými slovy většina lidí uvěří tomu, co se o vás na internetu píše.
  • Recenze jsou pro uživatele až 12x důvěryhodnější než oficiální popisy produktu.
  • Pozitivní hodnocení zvýší pravděpodobnost nákupu až o 55%.

Zdroj statistik: oracle.com, nielsen.com, socialbarrel.com

Tři snadné kroky k pozitivní reputaci

Metodu ORM bychom mohli chápat velmi jednoduše jako způsob, jak překrýt negativní ohlasy na internetu vrstvou „pozitivního obsahu“. Jinými slovy vytvořit dostatek takového materiálu, který o vaší značce či produktu hovoří kladně, a tímto skrýt to negativní. Dělá se to takto z toho důvodu, že recenze skoro nikdy nelze mazat. Nikomu nedokážete, že jsou tyto recenze smyšlené a vyrobené na míru. Negativního obsahu se prostě nelze snadno zbavit.

A tak je jednodušší ho něčím překrýt.

*příklad, kdy pozitivní obsah na Modrém koníkovi překryl vše ostatní o Pampers

Naštěstí toho se dá dosáhnout docela snadno. Celou metodiku bychom mohli rozdělit do tří prostých kroků.

1. Nasbírat pozitivní zpětnou vazbu od zákazníků.

Pokud chcete „přebít“ negativní věci na internetu, budete nejdříve potřebovat pozitivní ohlasy a reference. Ty lze samozřejmě získat obyčejnou anketou, dotazníkem nebo podobně. Jak motivovat lidi k tomu, aby vám zanechali svou recenzi? Nejvěrnější fanoušci vaší značky vám ji pravděpodobně dají zdarma. Ostatní lze povzbudit příslibem malé slevy nebo příslibem speciálních nabídek a akcí.

Tato zpětná vazba je důležitá a zásadní, protože ji využijete k tvorbě „pozitivního obsahu“, který budete následně rozmisťovat po internetu tak, aby zakryl všechno ostatní.

2. Vytvořit z toho pozitivní obsah.

Vezměte šikovného copywritera, který posbírá tyto reference a ohlasy, připíše k nim zajímavý článek o vaší značce a máte hotovo. Zdá se to lehké, že? Je ovšem nesmírně důležité, aby tento článek nepůsobil příliš vyumělkovaně. Velmi často se firmám stává, že najmou málo zkušeného nebo levného pisálka, který vyplodí jakýsi PR balast, který na první pohled působí jako jasná reklama.

To ale není dobré. Raději investovat do copywritera talentovanějšího, který tomuto obsahu dodá dojem jakési objektivity. Čtenáři a uživatelé mu pak budou mnohem lépe naslouchat. Případně můžete nechat tento obsah kompletně vytvořit vašimi zákazníky. V rámci našeho testování zákazníky to tak děláme pravidelně, mrkněte na příklad.

3. Rozmístit tento obsah po internetu.

Nyní nadešel čas, abyste tento obsah umístili tam, kde ho nalezne Google. Tato část je obvykle největším háčkem. Ono totiž proto, aby ho Google upřednostnil a umístil před negativní ohlasy, musí mít dotyčné místo (magazín, portál, cokoli) velkou SEO autoritu. Tam právě lidé nejvíce chybují.

V závislosti na oboru, ve kterém se pohybujete, se snažte vybírat vždy velké, zavedené a autoritativní weby. Ty poznáte snadno. Obvykle mají velkou návštěvnost, jsou snadno k nalezení, často se umisťují na prvních stranách vyhledávače. Když máte na výběr, zda investovat 500 Kč za publikaci na malém webíku nebo 5 000 Kč na webu velkém a zavedeném, vždy se vyplatí to druhé. On totiž článek na malém webu pravděpodobně nikdo nikdy nenajde a Google ho nikde neukáže.

Stále si nedokážete představit správné umístění?

Pár příkladů…

Modrý koník – neskromně náš portál pro ženy s 1,2 mil. uživateli měsíčně
iPodnikatel – magazín pro podnikatele a živnostníky
MladýPodnikatel – magazín o marketingu, obchodu a podnikání
iDNES – web Mladé fronty DNES
a podobně

(Ne)snadné, co myslíte?

Nic víc v tom skutečně není. Vytvořit pozitivní obsah. Rozmístit ho na internetu. Vybrat taková umístění, které si nesou velkou SEO autoritu a snadno se umisťují ve vyhledávání. Tento proces opakovat pořád dokola, dokud z první strany Googlu nezmizí vše, co tam nepatří. 🙂

Jediné, co je na celém procesu nesnadné, je nejspíše čas, který tomu člověk musí věnovat. V závislosti na tom, jak poškozená reputace je, si to vyžádá více kapacit. Pokud byste s tím chtěli pomoci nebo případně pokud byste k ORM měli jakékoli dotazy, neváhejte se obrátit na tým marketérů Modrého koníka. Poradíme, pomůžeme. Hodně štěstí!