V posledních letech, kdy se na výsluní online marketingu dostal Instagram, se stále dokola mluví o influencerech a využívání jejich followerů při propagaci značek. Jen málokdy se najde marketer, který by při prvních pěti minutách brainstormingu nepřišel s ničím jiným než: „Pojďme sehnat nějakýho super influencera, který nám to pomůže ukázat lidem.“

Je ale marketing s influencerem vždy taková bomba?

Někdo říká, že je to jen velká nafouknutá bublina, ale není tohle zase přehnaná kritika? Musíme se nad tím zamyslet více podrobně. Chceme-li zvolit vhodný reklamní formát pro váš produkt, je třeba znát totiž okolnosti.

Influencer má vztah se svým publikem

Nepochybně hlavní důvod, proč značky využívají influencery k propagaci svých produktů, je právě ten, že influencer má výrazný vztah se svým publikem. My jsme v minulosti opakovaně psali o tom, jak je vztah v marketingu a salesu nesmírně důležitým a klíčovým prvkem, který může razantně změnit výsledky veškerého snažení.

Pokud je tedy influencer dlouhodobě opravdu aktivní postavou, která publikuje zajímavý obsah pro své odběratele, a těchto odběratelů má dokonce veliké množství, pak je pár jeho slov věnovaných určitému produktu velmi funkčním způsobem, jak jednorázově podpořit prodeje. O tom není diskuse. Vyvstává tu ale vícero otázek.

První se samozřejmě týká financí. Kolik stojí taková reklama u influencera? Záleží asi ze všeho nejvíc na tom, jak velké publikum vlastní. Rozdíl bude mezi málo známou lokální postavou s několika tisíci followers a, řekněme, Leošem Marešem. U první varianty to s největší pravděpodobností vysoká částka nebude, stejně tak ale i úspěch této reklamy nebude závratný. V případě Leoše Mareše se pak už jistě bude jednat o vyšší desítky nebo stovky tisíc Kč… Za jednorázové promo.

Jednorázově nebo dlouhodobě?

Další otázkou, nad kterou se firma musí zamyslet, je hodnota jednorázového versus dlouhodobého proma. Co vlastně od této reklamy očekáváte? Jaké jsou vaše cíle? Uvažujme o tom tak, že máme-li k dispozici veliký budget, pak nám určitě nebude vadit zaplatit desítky tisíc korun za jednorázové promo, které se jaksi mihne Instagramem, v rámci toho jednoho dne intenzivně podpoří prodeje (pokud se to vydaří) … a následně zmizí v propadlišti dějin. Na tom není nic špatného. Pokud s tím dopředu takto počítáme.

Pokud ale chceme raději jít cestou dlouhodobých výsledků a třeba nemáme tak velký budget, což znamená, že s financemi musíme operovat uvážlivěji, pak by to chtělo asi spíše něco, co bude fungovat dlouhé týdny, měsíce nebo třeba i zanechá trvalý dopad. My jsme s tímto cílem prakticky vyvinuli reklamní formát Ambasadorka značky, což je taková naše alternativa k influencerovi na Modrém koníku.

Ambasadorka je podobně jako infuencerka uživatelka, která má určité své publikum, které konzumuje její obsah. Působí na platformě Modrého koníka, kde podobně jako třeba na Facebooku publikuje příspěvky z každodenního života. V případě ambasadorky ale skutečně „zastupuje“ určitou obchodní značku a její produkt, což znamená, že ostatním ukazuje, jak dotyčný produkt používá, co jí do života přináší a celkově tomu tak dává jistý osobnější ráz.

Na rozdíl od influencera, který věc zpropaguje jednou ve svém storíčku, se ambasadorka produktu věnuje klidně celé týdny, v rámci kterých do diskuse zapojuje ostatní uživatelky, moderuje diskuse, odpovídá na komentáře, vkládá fotky nebo videa. Ženy na Modrém koníku tak v průběhu i dvou měsíců jsou tímto přátelským způsobem v kontaktu se značkou a jejím výrobkem. Značky mnohdy tuto propagaci kombinují i s uživatelskou soutěží nebo testováním.

Trvalá stopa a dlouhodobý vliv

Kromě toho, že je reklama formou ambasadorky dlouhodobá, zanechává na česko-slovenském internetu i trvalou stopu. Jelikož je Modrý koník velmi autoritativní stránkou z pohledu SEO, pak je jeho obsah často citován ve vyhledávačích Google či Seznam. Jinými slovy obsah, který pro značku ambasadorka vytvoří, je tak dlouhodobě nalezitelný ve výsledcích uživatelského vyhledávání a tím i po ukončení kampani může přinášet výsledky, tedy prodeje.

Jakou cestu zvolíte vy?

Jaký způsob reklamy zvolíte záleží na mnoha faktorech. Na vašich obchodních cílech, budgetu, jaký máte, platformách a kanálech, které nyní využíváte, ale třeba i na časových podmínkách. Influenceři jsou bezesporu efektivním způsobem, ale stejně jako všechny ostatní druhy reklam žádají nejdříve promyslet celkovou koncepci. Hodí se totiž jen v určitých případech.

Konzultace zdarma

Pokud máte zájem slyšet, jak si ostatní firmy poradily s takovouto kampaní, trochu se inspirovat nebo se třeba poradit o tom, jak byste to mohli uchopit vy, pak se neváhejte ozvat našim zástupcům. Nezávazně vám pomohou najít ideální cestu, která se bude hodit přímo pro váš specifický případ. Ozvěte se ještě dnes. Případně zkuste mrknout na naše případovky.