V dnešním článku si ukážeme několik profesionálních nástrojů, které vám umožní zjednodušit a zefektivnit vaše podnikání na internetu. Pro některé z vás to bude možná jen zopakování toho, co již znáte, ale třeba najdete i něco nového. ????

Google Analytics – Naprostý základ a zlatý důl

První místo si jistě vyslouží nejdůležitější nástroj ze všech – proslulé GA. Tento analytický pomocník vám ukazuje statistiky a data o vašem webu. Vidíte tam zcela vše: počet návštěvníků, jak dlouho pobyli na webu, kolik z nich se pravidelně vrací, kolik času tam tráví, co tam dělají, odkud přesně přicházejí. Těch funkcí je nesmírné množství. Pokud na webu nemáte žádný analytický nástroj, rozhodně doporučujeme nainstalovat právě Google Analytics.

Díky GA můžeme velmi jednoduše vyčíst, které zdroje jsou nejefektivnější. Podle údajů, které zde získáváte, se můžete rozhodnout, které medium je pro vás výhodné, které třeba naopak vypustit a tak podobně.

Cena: zdarma

Plánovač klíčových slov – Co hledají vaši zákazníci?

Další nástroj ze základní výbavy správného markeťáka či podnikatele. Plánovač klíčových slov od Googlu vám velmi přesně ukáže, co vaši zákazníci hledají na internetu a také množství lidí, kteří to hledají. Například tak zadáte „zubař“ a zjistíte, že měsíčně 2 900 Čechů hledá na Googlu zubaře. K tomu vám Google ukáže ještě několik dalších návrhů, co ještě lidé hledají s tím souvisejícího. Výborné pro průzkum trhu.

Ukazuje vám taky průměrnou (odhadovanou) cenu za proklik v PPC reklamě od Googlu.

Cena: zdarma ale je třeba registrovat se u Adwords

Návrh klíčových slov – alternativa od Seznamu

Prakticky stejné funkce jako nástroj od Google Adwords, tento je ale zaměřen pouze na Seznam.cz.

Cena: zdarma ale je třeba registrovat se u Skliku

Facebook Insights – Vaši zákazníci na Facebooku

Stejně jako dva plánovače klíčových slov uvedené výše i toto je obdobně fungující statistický nástroj. Je ovšem určen pro Facebook a funguje tedy trochu odlišně než u vyhledávačů. Průzkum tu neděláte na základě klíčových slov (toho, co lidé hledají), ale na základě věku, lokality, pohlaví a zájmů.

Jedna z obrovských výhod Facebooku je právě ta, že lze lidi rozdělit velice přesně a konkrétně. Na obrázku je příklad, kdy bychom třeba chtěli propagovat hudební festival pro mladé lidi. Zjistíme si tak, že máme v Plzeňském kraji 35-40 000 uživatelů, kterým je mezi 18 až 25 lety, se zájmem o živé události. Místo živých událostí bychom mohli také nastavit zájem o hudbu nebo přímo specifický hudební styl (rock, pop, techno atd).

Cena: zdarma

Google Trends – Bude o váš produkt zájem i do budoucna?

Další vychytávka od Googlu pro marketingový průzkum. Google Trends vám ukáže, jak se statisticky pohybuje zájem o určité téma, které si můžete zadat. Zadali jsme na obrázku mercedes a vidíme, že zájem je prakticky stále stejný, takže prodejci mercedesu v dohledné době asi krachovat nebudou. 🙂 Stejně si můžete udělat průzkum i vy se svým produktem nebo oborem.

Cena: zdarma

Collabim – Měření pozic vašeho webu ve vyhledávání

Collabim je dnes už klasikou, kterou využívá většina z vás. Slouží především ke sledování pozic vašeho webu ve vyhledávačích Google a Seznam. Jeho ovládání je velice intuitivní, vložíte do něj svá klíčová slova (například „zubař Plzeň“ nebo „autobazar Praha“) a on vám ukáže, jak na tom jste. Pokud pro své weby realizujete SEO a snažíte se ho dostat na přední pozice, pak vám dokáže ukázat i velice pěkné statistiky.

Cena: zdarma pro 1 web, pak od 450 Kč / měsíc

SmartEmailing – Chytrý emailingový nástroj

SmartEmailing patří k nejlepším emailingovým nástrojům na českém trhu. Umožňuje vám zachytávat kontakty na vaše zákazníky nebo potenciální zájemce, které pak můžete nadále oslovovat. Má velmi pokročilé funkce automatizace, kdy jednorázově můžete nastavit tzv. autoresponder a follow-up sérii, tzn. emaily jsou nastaveny dopředu a, jakmile se člověk přihlásí do vaší databáze, dostává je pak automaticky v závislosti na čase, jaký nastavíte. Např. po 2 dnech, týdnech, atd.

Ukazuje taky velmi pěkné statistiky o počtu otevřených emailů, prokliknutých odkazech v emailech a podobně.

Cena: zdarma do 200 kontaktů, pak od 300 Kč / měsíc

Similarweb – Odhalte kolik návštěvníků má konkurence (a odkud)

Extrémně zajímavý nástroj, bohužel však funkční jen u větších webů. Similarweb vám dokáže ukázat celou řadu klíčových informací – kolik zhruba uživatelů navštíví daný web za měsíc, odkud tito lidé chodí (z vyhledávání, sociálních sítí, napřímo apod.) a ukáže vám také tematicky podobné weby. Na průzkum konkurence velice šikovné.

Cena: základní funkce zdarma, pak od $199 měsíčně

Alternativa: Follow.net (zkuste, kdyby Similarweb nic neukázal)

Ahrefs – Hloubková špionáž webů

Velmi pokročilý nástroj, který vám řekne prakticky vše o zpětných odkazech, které vedou na váš web nebo web konkurenta. Vypovídá o popularitě na sociálních sítích, dokáže „rozpitvat“ web podle popularity a ukazuje nevyužité příležitosti v obsahu. Používáme ho velice často a to především v SEO kampaních. Dokážeme se díky němu podívat, jaké zpětné odkazy vedou na konkurenci, případně podle něj také usuzujeme, nakolik obtížné jsou z marketingového hlediska určité tematické okruhy nebo témata a klíčová slova.

Cena: od $99 měsíčně
Alternativa: Open Site Explorer od MOZ

Merk – Průzkum jiných firem

Merk je velmi šikovným nástrojem, který vám dokáže zjistit podrobnější informace o jiných firmách. Hodit se bude především pro ty z vás, kdo se pohybujete v B2B sektoru. Naleznete zde informace o aktivitě firmy, různých důležitých datech, ročním obratu, kontaktní údaje a podobně.

Cena: od 990 Kč / měsíc

Stock Photo Secrets– Levná fotobanka

Licencované fotky jsou někdy docela peklo, protože ty nejhezčí bývají velice drahé. Stock Photo Secrets je web, který je oproti ostatním nesmírně levný. Za relativně malý poplatek získáte až 200 fotek, které můžete libovolně stahovat po dobu jednoho roku.

Cena: €99 / rok (s limitem 200 fotek)