Jak omylem vytvořit web pro ženy s milionem uživatelů měsíčně
Co kdyby se vám tak trochu náhodou povedlo vytvořit web s milionem uživatelek měsíčně? Zní to jako nějaký vtip, ale nám se přesně to stalo. Trošku dnes poodkryjeme příběh Modrého koníka a ukážeme si, jak vyrostl z nuly na více než milion uživatelek měsíčně, aniž bychom se mu v prvních letech vůbec pořádně věnovali, a jaké faily a lekce jsme se díky tomu naučili.
Před 14 lety byl jeden z našich společníků na dovolené v Paříži se svojí přítelkyní a stalo se, že tu už nebavila tehdejší práce v korporátním světě. A tak přemýšlela, co by mohla dělat. Jelikož organizování svateb a věcí kolem nich se zdálo být jako fajn nápad, v prosinci 2004 vznikla Mojasvadba.sk, kterou pak na jaře 2005 následovalo Beremese.cz.
Oba portály byly co do grafiky a provedení vlastně docela podobné tomu, jak vypadá Modrý koník. Hlavní funkcí obou webů byly diskusní fóra a fotoalba. Uživatelé přidávali své fotky (nejen) ze svateb a bavili se spolu o všem, co se týkalo manželství, partnerství, rodičovství a tak dále.
Časem se ale začala dít zvláštní věc – témata kolem dětí, těhotenství a výchovy začala být čím dál více populární. A jak diskuse rostly a rostly, brzy jsme si uvědomili, že se začínají stávat naprosto dominantními.
„Sakra, co s tím budeme dělat? Máme web o svatbách a diskusní fórum je plné otázek o dětech. Neměli bychom to nějak lépe oddělit? Je to docela matoucí…“
A tak někoho z nás napadlo, že bychom mohli založit sesterskou stránku, která by byla zaměřená pouze na děti. Tam bychom mohli část našeho publika přemístit. To dává smysl, ne? Mohli jsme se tak dál věnovat svatbám a nechat maminky diskutovat i o jiných věcech.
„Jak to nazveme?“
„Stačí zatím přezdívka, třeba Modrý kůň.“
„Hmm… To zní moc tvrdě.“
„Co tak Modrý koník?“
A Modrý koník tomu nakonec již zůstalo. Velmi rychle tak vznikl www.ModryKonik.sk a jeho česká mutace www.ModryKonik.cz. Prakticky jsme všechna témata týkající se dětí a těhotenství přesunuli tam a uživatelkám dali vědět, že se můžou přihlásit stejným loginem jako na svatebních portálech. Ze dne na den tak Modrý koník získal stovky návštěv denně.
Jenže jak šel čas dál, na Modrého koníka začalo chodit čím dál více lidí. Tisíce. Pak desítky tisíc. Už to začalo přerůstat přes hlavu.
Když o tom dnes mluvíme, sami se sobě trochu divíme. Modrý koník začal fungovat 30. června 2006 (dokonce zde můžete vidět tehdejší aktualitu o jeho spuštění). Jenže do roku 2009 jsme se mu skoro nevěnovali. Považovali jsme ho spíš za takový „side project“, něco navíc, něco, co vzniklo jaksi mimochodem. Až po těch prvních letech jsme museli celou věc přehodnotit, protože jsme si začali uvědomovat, že Modrý koník narazil na určitou díru v trhu. Svatební portály jsme proto časem předali novým majitelům a naším hlavním businessem tak zůstal koník.
K tomu celému se zpětně váže několik lekcí, ze kterých si třeba něco můžete vzít i vy.
1. Naslouchejte svým zákazníkům a jejich potřebám.
Možná máte podobně jako my nějaký nápad. Možná je váš web nebo produkt nebo celý business založen na určité myšlence, ale vaši zákazníci vám opakovaně dávají najevo, že je zajímá víc něco trošku jiného. Bohužel, jak to tak bývá, člověk je velmi fixován na to, co si usmyslel, a nerad to mění.
Proto svému trhu a svým uživatelům naslouchejte. Možná přehlížíte určitou potřebu nebo poptávku, která skýtá ještě větší potenciál, než váš primární nápad. V historii takhle vzniklo několik velkých businessů – např. AirBnB.
Jednoduše to poznáte podle zpětné vazby a chování uživatelů. Na co se vás lidé nejčastěji ptají? Co řeší? Jaký váš obsah získává nejvíce lajků, komentářů, dotazů, sdílení, zpětných odkazů a podobně? Pokud nevíte, můžete se podívat do nějakého analytického nástroje – Ahrefs, Buzzsumo nebo Moz. Konec konců dost dat naleznete i v Google Analytics. Jaké části vašeho webu získávají nejvíce pozornosti? Kudy proudí vaše návštěvnost?
Paretovo pravidlo říká, že 20% příčin generuje 80% následků. Budeme-li se jím řídít, jakých 20% vašeho businessu generuje 80% zájmu?
2. Nepodceňte přípravy a vše si dobře rozplánujte.
Když jsme vytvářeli Modrého koníka, říkali jsme si, že nám naše uživatelky veškerý obsah samy vytvoří svými diskusemi. Příliš jsme obsahovou stránku webu tedy neřešili a neplánovali. Uživatelky jsme tam prostě „vypustily a nechaly tvořit“. To bylo od nás podceněné, ale souvisí s tím, že jsme koníka považovali za „pouhý“ side project, jak jsem říkal.
Obsahu sice vzniklo obrovské množství a web se rychle stal velmi robustním, to je pravda, ale dodnes (o 12 let později) se někdy potýkáme s problémem, že je struktura některých částí MK trochu zmatečná a komplikuje nám úpravy nebo přidávání nových prvků.
Bez ohledu na SEO, které jsme začali řešit až v pozdější fázi portálu, což také nepovažujeme za šťastné.
3. Nezapomínejte na SEO. Nikdy.
Obsah je král. Ano, to jistě je. Ale pokud svému obsahu nedáte od začátku nějaký řád a především plán, pak ani král nemůže vyhrát bez podpory své armády! 🙂 SEO jsme začali pořádně řešit až pár let po vzniku Modrého koníka. Kdybychom se mohli vrátit v čase, bylo by SEO pravděpodobně jedna z prvních věcí, které bychom si nechali zpracovat.
S tím, jak nám rostlo množství obsahu, jsme pokrývali více a více klíčových slov, takže organická návštěvnost stále přibývala. Dodnes nám tvoří obrovskou část trafficu. Ale podíváme-li se na to kriticky, ještě mnohem větší návštěvnost nám uchází kvůli nevyužitým příležitostem – nebo nedokonale vytvořené obsahové struktuře.
Aktuálně děláme, co můžeme, abychom SEO měli co nejdokonalejší, ale díky nedostatkům z minulosti teď musíme ledaccos dohánět, což stojí čas i peníze. Nepodceňujte a nezapomínejte na SEO!
4. Soustřeďte se. Nedělte zbytečně váš focus.
Focus je hnací motor. Dříve jsme si mysleli, že čím více věcí najednou zkusíme, tím rychleji dosáhneme úspěchu. Není to tak úplně pravda. Čím více věcí a činností a projektů najednou máte, tím hůře a komplikovaněji řešíte jednotlivé položky.
My jsme poměrně brzy vytvořili hned celou řadu jazykových mutací. Chtěli jsme expandovat do Německa, Francie, Anglie, dokonce i do Turecka. Asi jsme si prostě chtěli zkusit být celosvětoví. 🙂 Ale zjistili jsme, že bojovat na tolika frontách najednou se nám nevyplácí.
Raději se zaměřit na jeden či dva cíle a do toho jít naplno, nežli se zaměřit na deset a každý z nich dělat se zlomkem úsilí.
5. Nebojte se dělat změny. Naopak.
A poslední věc – zamyšlení k mindsetu. Může vás brzdit strach. Co když to nevyjde? Co když tahle změna věci spíše zhorší než zlepší? No, dokud to nezkusíte, pak to nezjistíte! Nebojte se změny dělat. Zkoušejte. Testujte. Nikdy dopředu nevíte, co bude a co nebude fungovat.
Nebojte se dělat změny a rychle se učte. Sbírejte zpětnou vazbu. Testujte. Testujte. Testujte.
Všechny tyto faily a lekce, které jsme v průběhu posledních 12 let získali, samozřejmě nejsou jediné ani poslední. Stále děláme spoustu chyb a dělat budeme. Ale taková je jediná cesta k úspěchu. Konec konců není co ztratit.
Pokud jste dočetli až sem, díky za vaši pozornost!
Máte také zkušenosti s vlastními faily? Podělte se s námi do komentářů. 🙂
Modrého koníka navštíví 1,5 miliónu žen v České a Slovenské republice měsíčně. My stavíme most mezi nimi a vaší značkou díky přirozené nativní reklamě, která zákazníky neobtěžuje, ale přitahuje.
Kategorie
- Aktuality (21)
- Ecommerce (1)
- Femvertising (5)
- Infografika (4)
- Lovebrandy (6)
- Mamarketing (12)
- Návody (37)
- Nezařazené (1)
- Online Reputation Management (6)
- Ostatní (15)
- Případové studie (8)
- Produkty (22)
- Průzkumy (34)
- Slovníček (8)
- Tipy a triky (49)
- Zajímavosti (13)
- Ze zákulisí (11)