Amazon či eBay jsou téměř stejnými symboly e-commerce světa, jako je Google synonymem pro internetové vyhledávání.

E-shop, neboli elektronický obchod, se stal univerzálním nástrojem pro všechny. Někteří věřili, že je to jejich cesta k úspěchu a nové obchody rostly jako houby po dešti. Jiní začali důvěřovat internetovým podnikatelům a postupně vyměňovat obchodní centra za elektronické obchody.

E-shopy sa tak staly důležitým nákupním kanálem spotřebitelů a neoddělitelnou součástí strategie různých značek v České republice i v zahraničí.

Podle naší ankety si české ženy vzaly on-line nákupy za své – přes 90 % z nich má zkušenost s on-line nákupy, více než polovina pak neváhá využít také služeb zahraničních e-shopů. Důvodů může být více. Širší nabídka či lepší ceny jsou těmi nejčastějšími.

V posledních letech se internet postupně přesouvá z monitorů počítačů na menší a vždy dostupné obrazovky přenosných zařízení. On-line nakupování není výjimkou a e-shopy na to musí myslet.

Možností, jak na to, je vícero. Některé české e-shopy si zvolily cestu vlastní mobilní aplikace, většina obchodů ale funguje díky responzivnímu webu, případně pomocí varianty webové stránky pro mobily.

Navzdory tomu je však přechod zákaznic na mobilní nakupovaní stále o něco pomalejší. Jen 40 % z nich sa odhodlalo k nákupu přes mobil.

Newslettery, respektive reklamní e-maily jsou kapitolou samou o sobě. Dnes jich každý z nás odebírá několik, občas možná i několik desítek. Přesto ale často končí bez přečtení v koši. To je případ i dvou pětin dotázaných, které nepřečtené reklamy rovnou z e-mailové schránky přesouvají do koše.

Avšak téměř 60 % uživatelek přiznalo, že si reklamy čtou. Ne sice pravidelně, ne všechny, ale občas reklamní sdělení najde své čtenáře. A i to je důvod, proč je pro mnohé e-shopy e-mailová databáze oblíbeným a efektivním marketingovým nástrojem.

Co sa týká číselného vyjadření, velmi podobné výsledky jsme zjistili také v případě retargetingu. Téměř dvě ze třech našich uživatelek ho vnímají jako nechtěné pronásledovaní reklamou. Vadí jim, když vidí stejnou reklamu na různých stránkách, které navštíví.

Zbývající třetině žen taková reklama nevadí a má k ní neutrální postoj. Na druhou stranu je však pouze malé procento žen, které takovu reklamu vnímá pozitívně.

Hlavní překážkou on-line nakupování byla u nás v jeho začátcích především bezpečnost. S přibývajícími pozitívními zkušenostmi se však postupně mění i názor na potenciální hrozby.

Polovina našich uživatelek si stále myslí, že zneužití údajů je reálné, což je odrazuje od pravidelného nakupování v elektronických obchodech.

Situace se ale mění a stále víc klasických obchodů přechází do on-line prostoru. Dnes si už můžeme nakoupit on-line i potraviny a kurýr nám je přiveze přímo domů. Je proto pravděpodobné, že počet on-line nákupů bude mezi ženami stále růst a stane se běžnou součástí nakupování.

Vzorek uvedeného průzkumu: 1272 respondentů | Realizace: duben 2017