Potraviny jsou všude kolem nás. Nezáleží na tom, zda děláte větší nákup na celý týden nebo vícero menších nákupů, reklama na potraviny se okolo vás točí stále a všude.

To všechno dokáže měnit spotřebitelské preference i to, jak, co a kde nakupujeme. I proto jsme se v našem dalším průzkumu mezi českými ženami věnovali potravinám a výsledky vám přinášíme v následujících řádcích.

Nákup, nejen potravin, často začíná ještě mnohem dřív než vstoupíme do prodejny.

Pro mnohé začíná přípravou nákupního seznamu, aby se bezcílně neztratili v záplavě plných regálů a nepřišli domů s plným košíkem, ale bez toho, kvůli čemu vlastně do obchodu šli. Nákupní seznam si dnes připravují téměř tři čtvrtiny maminek.

Dnes je to pravděpodobně stále papírový seznam, případně seznam napsaný v telefonu, možná už brzy nám ale samotná lednička nahlásí, co v ní chybí…

Téměř každá žena ráda zkouší něco nového, aspoň to vyplývá z našeho průzkumu. V téměř polovině případů je to jednou měsíčně, jedna z deseti dotázaných zkouší nové výrobky i častěji. Nové značky nemají lehkou situaci, ale zároveň ani není nemožné, aby se dostaly do košíků nových zákazníků.

Nejdůležitějším faktorem, který dokáže přesvědčit spotřebitele k vyzkoušení nového produktu, je doporučení lidí, které znají.

Silným argumentem však může být i aktuálně výhodná cena či sleva, všeobecné povědomí a silný brand, kterému zákazníci důvěřují.

Zásadní roli hraje stále i offline reklama v masmédiích, která ženy osloví a následně si na ni vzpomenou přímo v obchodě.

S troškou nadhledu můžeme říct, že produkty, které kupujeme, za nás vybírají naši přátelé či marketéři značek.

V realitě to však vypadá celkem jednoznačně. Jen u čtyř ze sta nákupů probíhá výběr nakupovaných potravin bez ženy. Naopak až dvě třetiny nákupů vyřeší ženy bez pomoci muže.

Velké nadnárodní řetězce dnes už ovládají trh, ze kterého si ukrojily přibližně tři čtvrtiny. Německá společnost Lidl & Schwarz-Gruppe, která vlastní značky Kaufland a Lidl, obslouží polovinu nákupů v Česku, za nimi nasleduje anglické Tesco a Albert, který patří pod nizozemský Ahold Delhaize.

Trh s potravinami v Česku čekají změny. To můžeme soudit na příkladu západní Evropy, odkud k nám už přišlo například online nakupovaní potravin, nejen přes online verze klasických značek, ale i díky online supermarketům typu Rohlík či Kolonial.

Můžeme se tedy jen těšit, co se bude dít v nejbližších měsících či letech.

Vzorek uvedeného průzkumu: 2 061 respondentů | Realizace: srpen 2017