Ať už bude rok 2023 jakýkoliv, jedno víme jistě. Z hlediska marketingu půjde o rok plný výzev. Z toho důvodu jsme pro vás připravili přehled těch nejzásadnějších trendů, které budou v roce 2023 ovlivňovat marketing, značky a zákazníky. Pojďme se na ně podívat.

Nebudeme si nic nalhávat. Složitý stav, ve kterém se nacházíme těsně před počátkem roku 2023, daný inflací, energetickou krizí a všeobecnou nejistotou, se samozřejmě promítá i do marketingu. Více než kdy dříve je proto důležité se na následující rok připravit. Sepsali jsme pro vás patero zásadních trendů roku 2023, které vám pomůžou nadcházejících 12 měsíců úspěšně zvládnout a posunout svůj marketing na novou úroveň.

1. Důraz na zákaznickou zkušenost a nástup konverzačního marketingu

První z trendů roku 2023 je spíše zlaté pravidlo než trend, ovšem očekáváme, že realita roku 2023 mu dodá na významu. V čase vratké ekonomiky bude důraz na retenci zákazníků, budování loajality a zákaznickou zkušenost pro firmy a značky zásadní. Právě posilování a rozvoj vztahu se stávajícími zákazníky povede k šíření vašeho dobrého jména, budování pozitivní reputace a celkově růstu vašeho byznysu.

Důvod je zřejmý: bývá mnohem snazší zákazníka udržet než získat nového. Důraz na zákaznickou zkušenost proto vede k nákladově efektivnímu marketingu. Pokrokové firmy a jejich marketéři se budou v následujícím roce na zákaznickou zkušenost (často se používá také anglický výraz customer experience, zkráceně CX) soustředit více než kdy dříve.

Trend půjde ruku v ruce s dalším rozvojem digitálních technologií, umělé inteligence a automatizace. Například nejnovější aktualizace SEO se v roce 2022 zaměřily zejména na poskytování co nejužitečnějšího obsahu uživatelům. Jak nejlépe reagovat? Zaměřte se na zákazníky, snažte se jim přinášet skutečnou hodnotu a nepovažujte zákaznickou cestu za uzavřenou ve chvíli, kdy dojde k prodeji, respektive nákupu.

TIP: My například klientům pomáháme budovat pozitivní reputaci mezi zákazníky v rámci Centra recenzí, kde mají příležitost nasbírat reálný uživatelský feedback ke svým produktům a tyto recenze a zkušenosti šířit dále do světa.

Asana například radí využívat k zachycování leadů tzv. konverzační marketing. Ten využívá umělou inteligenci a automatizaci k cílenému zasílání zpráv a překvapivě přirozeným konverzacím na vašich webových stránkách. Slouží k tomu chatboti založení na strojovém učení a zpracování přirozeného jazyka (NLP). Díky tomu můžete se svými zákazníky vést obousměrnou konverzaci a zlepšovat své CX. V roce 2023 čeká konverzační marketing bezesporu další rozvoj.

2. Rozvoj hlasového vyhledávání

Technologie budou v roce 2023 ovlivňovat směřování společnosti, a tím pádem i marketingu, ve velké míře – ostatně tak tomu bylo i v minulých letech. V roce 2023 očekávejte rozvoj hlasových asistentů, a tím pádem i hlasového vyhledávání. Odhady Insider Intelligence/eMarketer naznačují, že v roce 2022 využívalo hlasové asistenty jako Siri, Alexa či Google Assistant přibližně 135,6 milionu Američanů. Podle průzkumu společností Microsoft a Bing z roku 2019 používá hlasové vyhledávání prostřednictvím digitálních asistentů 72 % amerických spotřebitelů.

Jak si stojí Česko? Dle dat společnosti Nielsen Admosphere z roku 2020 se s hlasovými asistenty někdy setkala asi polovina internetové populace, aktivně tuto technologii tehdy používalo 13 % dotazovaných. Od té doby však toto číslo pravděpodobně vzrostlo. Naznačuje to fakt, že i v Česku poptávka po hlasových asistentech a chytrých reproduktorech stále stoupá. S hlasovými asistenty se proto budeme čím dál častěji setkávat v domácnostech i kancelářích.

Elizabeth Shea, členka prestižní komunikační rady Forbesu, předpovídá, že v následujícím roce se hlas stane významným prostředkem digitální reklamy. Dojde k tomu i díky neustálému zpřesňování technologie rozpoznávání hlasu. Výsledkem podle Shea bude, že hlasové vyhledávání nabídne podobnou úroveň cílení jako jiné online formáty, ale s menšími náklady.

Co si z toho odnést? Vyhledávání prostřednictvím zadání jednoho nebo dvou klíčových slov na klávesnici už nebude dominovat jako dřív. Lidé totiž čím dál častěji používají delší klíčová slova a svůj hlas, aby zjistili, co potřebují – rok 2023 tento trend dále umocní. Tím pádem poroste podíl vyhledávání prostřednictvím otázek. Do budoucna proto zvažte zavedení komplexní marketingové strategie pro vyhledávání hlasem. Osvědčit by se mohlo také vícero automatizovaných kampaní, které umožní zobrazovat reklamy na long-tailová klíčová slova – právě taková, která lidé primárně zadávají hlasem.

3. Využívání nano- a mikroinfluencerů

Influencer marketing je pořád v kurzu. Proč mají influenceři takový úspěch? Word-of-mouth marketing, z nějž influencer marketing vychází, je zkrátka historicky jedna z nejefektivnějších marketingových strategií. Lidé s větší pravděpodobností vyzkouší výrobek nebo službu, pokud jim ji doporučí někdo, koho znají a komu důvěřují – například jejich oblíbený influencer. Ukazují to ostatně i data: Doporučením influencerů důvěřuje 61 % spotřebitelů. Když něco poradí influencer, je to zkrátka podobné, jako když to poradí kamarád.

Influencer marketing tak utěšeně roste. Nedávná zpráva společnosti Polaris Market Research odhaduje, že celosvětové tržby influencer marketingu dosáhnou do roku 2030 téměř 92 miliard amerických dolarů a porostou složenou roční mírou růstu (CAGR) o více než 30 %.

Rapidní rozvoj zájmu zažívají zejména menší influenceři. Důvodem je, že nano- a mikroinfluenceři mají obvykle definovanější a angažovanější (a proto aktivnější) publikum. Kampaně, které tvoří, tak přinášejí působivou míru zapojení a jsou nákladově efektivní. Efektivitu dále podporuje dlouhodobá spolupráce – když influencer spojí své jméno se značkou opakovaně, zvyšuje to důvěryhodnost a zlepšuje výsledky kampaní.

Skvělým příkladem jsou ambasadorky značky na Modrém koníku. Ambasadorky jsou aktivní a oblíbené uživatelky v komunitě Modrého koníka (tj. influencerky). Okruh jejich sledujících je ucelený a definovaný, skládá se především z žen, které jsou současnými či nastávajícími matkami. Podívejte se, jak může kampaň prostřednictvím ambasadorky na Modrém koníku fungovat – připravili jsme pro vás případovou studii.

4. Nástup interaktivního a prožitkového marketingu

Oslovit zahlcené spotřebitele atraktivním obsahem, který vystupuje z řady, není snadné. V roce 2023 proto uvidíme čím dál více nových a kreativních způsobů, jak oslovit potenciální zákazníky. Těšit se můžeme na více imerzivních zážitků, využívání rozšířené a virtuální reality, metaverza a posouvání hranic digitálního marketingu. Zpráva společnosti McKinsey (o níž reportuje VentureBeat) například odhaduje, že hodnota metaverza by mohla do roku 2030 dosáhnout až 5 bilionů (!) dolarů.

Příkladem, jak rozšířenou realitu implementovat do svého marketingu, může být například aplikace Virtual Artist společnosti Sephora nebo aplikace Ikea, která vám umožňuje zobrazit daný kus nábytku ve vašem bytě (nebo si rovnou virtuálně vybavit celou místnost). V roce 2023 budou mít na marketing i nadále vliv virtuální zkušebny a značkové filtry Instagramu, ale očekávejte, že se do popředí dostanou ještě inovativnější marketingové taktiky virtuální reality.

Možná teď v duchu vzdycháte, že na prvky virtuální reality váš marketingový rozpočet nestačí. Nebojte, i tak můžete využít trend zábavného i interaktivního marketingu. V roce 2023 zapomeňte na statické příspěvky určené k pasivní konzumaci. Dopřejte svému publiku obsah, který zaujme! Patří sem například:

  • Interaktivní infografiky
  • Kvízy
  • Hry
  • Kalkulačky
  • Soutěže
  • Uživatelské hodnocení
  • Interaktivní mapy
  • Interaktivní videa

81 % marketérů se shoduje, že tato nízkonákladová a vysoce účinná strategie obsahu je pro upoutání pozornosti potenciálních zákazníků mnohem účinnější než statický obsah. V roce 2023 proto nezapomeňte experimentovat a hrát si. Uvidíte, že to vaše publikum ocení.

5. Růst obsahu vytvářeného uživateli

Víte, co znamená hashtag #OOTD? Sledujete trendy na TikToku? Ať už jsou vaše odpovědi kladné, nebo záporné, jedno je nesporné – obsah vytvářený uživateli (anglicky user-generated content, zkráceně UGC) je v době sociálních sítích novým word-of-mouth marketingem. Jedná se o typ obsahu, který organicky vytvářejí spotřebitelé a který je originální a specifický pro danou značku. Data nám říkají, že obsahu, který vytvoří jiní uživatelé, důvěřují spotřebitelé 2,4krát častěji než obsahu vytvořenému značkami.

Co si z toho odnést? V roce 2023 upřednostněte ve vaší marketingové strategii autenticitu. Motivujte uživatele ke sdílení a nebojte se předat jim kontrolu nad obsahem. UGC také úzce souvisí s budováním online reputace. Vyhledávání pozitivních recenzí a práce s těmi negativními vede nejen ke zvýšení autenticity, ale také transparentnosti značky. Obou těchto hodnot si velice cení zejména generace Z a mileniálové.

V Modrém koníku vám s online reputací a taktikou pro UGC rádi pomůžeme. Díky našemu Centru recenzí můžete efektivně sbírat a spravovat UGC v podobě uživatelských zkušeností a hodnocení. Zlepšíte tak svoji reputaci i SEO – pozitivní recenze na Modrém koníku se totiž často zobrazují ve vyhledávání Google.

Jak v roce 2023 uspět? Technologie, hodnoty a solidní základy

Poslední roky pokaždé přinesly nové marketingové trendy a otřásly některými osvědčenými marketingovými postupy. V roce 2023 bude zřejmě i nadále platit, že jedním z hlavních hybatelů marketingových trendů budou technologie. Určitě proto neuděláte chybu, když budete oblasti, jako je AI, automatizace, metaverzum, NFT či trendy v rozšířené realitě sledovat.

Na druhou stranu nemusíte propadat strachu, že vaše marketingové základy, do nichž jste investovali mnoho peněz a úsilí, vyjdou vniveč. I v příštím roce zůstanou důležité pilíře, jako jsou vaše webové stránky, SEO, mailingové kampaně, sociální média, digitální reklamy, správa komunit a online reputace, hlavními hybateli vašich marketingových výsledků.

Dalším zásadním vlivem roku 2023 budou (jako vždy) uživatelé a jejich hodnoty. Vzhledem k událostem roku 2022 se dá očekávat, že si spotřebitelé budou cenit autentických, transparentních a inkluzivních značek, které ctí jejich soukromí. Pokud jste se ve svém marketingu dosud nijak nezabývali diverzitou, rovností a inkluzí, v roce 2023 byste to měli napravit. Důvody jsou zřejmé – podle dat Facebooku vzbuzuje inkluzivní marketing více důvěry u 60 % zákazníků.

Úkolem roku 2023 bude propojit staré a osvědčené postupy s technologickými vychytávkami, a zachovat přitom důraz na stěžejní hodnoty vašich zákazníků. V Modrém koníku vám vždy rádi poradíme – stačí se ozvat. Přejeme vám v roce 2023 mnoho úspěchů!