Tradiční marketing tak, jak ho známe, se pomalu ale jistě stává stále méně účinným. Získat nové zákazníky, nové objednávky a nové poptávky je stále dražší a komplikovanější. Reklamní rozpočty rostou a firmy musí vymýšlet stále komplexnější strategie, jak návštěvníky a uživatele přesvědčit.

To je samozřejmě pochopitelné, protože tím, jak jde čas, se do světa reklam zapojuje stále více a více firem, tím pádem je více konkurence a reklama se nejen prodražuje, ale zákazník se také stává více odolnějším vůči jakémukoli komerčnímu sdělení. Přeci jen dnes člověk prý může podvědomě zachytit i 5000 reklam denně, tak se není čemu divit.

Ačkoli se pravidelně objevují nové typy reklamy, je tu jeden, který se stává mezi firmami stále populárnějším. A to nejen u nás v Čechách a na Slovensku ale po celém světě, protože přináší velmi neobyčejné výsledky. A jaký typ?

Totiž obsahový marketing.

„Obsahový marketing je strategický přístup k marketingu zaměřený na tvorbu a distribuci hodnotného, relevantního a konzistentního obsahu tak, aby přitahoval jasně definované publikum – a v konečném důsledku ho motivoval k proměně v zákazníky.“

Pokud se zaměříme na online marketing jako takový, všichni známe jeho nejčastější podobu. PPC v Google Ads, Seznam Skliku nebo Facebook Ads, SEO ve vyhledávačích, affiliate marketing a podobně. Ty všechny nám zapadají do kategorie výkonnostního marketingu, kde se obvykle měří počet návštěv, konverzní poměr, počet splněných cílů a následně z toho vycházející ROI (návratnost investice). Velmi zjednodušeně řečeno.

Obsahový marketing tyto tradiční cesty svým způsobem přesahuje a to v tom smyslu, že samotná výkonnostní reklama má velmi jasné limity. Je to například to, když jdete na Facebook vytvořit reklamu, ale zjistíte, že kromě vašich minulých zákazníků nebo současných fanoušků nikdo další kupovat produkt nechce. A reklama tam pak „nefunguje“. (O tom jsme více psali v návodu na facebookovou reklamu.)

Čím to je? Odpověď je docela prostá.

Vaše prodejní reklamní kampaň, která lidem ukazuje produkt ke koupi, se podobá zaměstnanci v obchodu, který stojí za kasou a má již nataženou ruku a žádá peníze. Ti zákazníci, kteří již ví, co chtějí, a jsou přesvědčení o svém nákupu, pak prostě přijdou a peníze mu snadno dají. To jsou na internetu ti, kteří s vámi již mají zkušenost nebo jednoduše nepotřebují přesvědčovat.

Ale takhle jednoduché to přeci ani v offline obchodech vždy není. Obvykle jsou tam pracovníci, kteří za vámi přijdou, když vidí, že váháte, a radí vám, v čem je který produkt dobrý a jaký by se vám hodil ve vašem specifickém případě. Jsou to právě oni, kdo vás motivují nakonec k nákupu.

Jak to, že mnohokrát stále zapomínáme, že na internetu jsou lidé stejní? Váhaví, nejistí, neví, co mají zvolit. Možná si ani nedovedou představit, co pro ně dotyčný produkt může vykonat, jaký benefit jim přinést.

A tady do hry vstupuje právě obsahový marketing.

Obsahový marketing na internetu zastupuje právě onoho prodejce, který vám pomalu avšak přesvědčivě ukazuje produkt z různých stran a úhlů pohledu. Vždy tak, aby seděl na váš specifický případ a situaci.

Jeden z nejzajímavějších příkladů úspěšného obsahového marketingu v České republice je například facebooková stránka Stěhujeme se na Bali. Příběh dvou manželů, kteří se rozhodli, že prodají všechno v České republice a odstěhují se na exotické Bali. Své stěhování, přípravy a začátky na Bali dokumentovali, fotili a sdíleli na Facebooku.

Příběh lidi zaujal natolik, že si až do dnešního dne vybudoval komunitu přes 50 tisíc fanoušků. Málokoho ovšem z počátku napadlo, že se za tím ukrývá business model. Podíváte-li se totiž zblízka, zjistíte, že manželé začali podnikat pronajímáním své vily na Bali právě svým fanouškům z Česka a Slovenska, kteří tam chtějí jet na dovolenou.

To je přesně způsob, jakým funguje obsahový marketing. Produkujete obsah, který je zajímavý pro vaši cílovou skupinu, ale který se nesnaží hned prodávat. Spíše ukazuje zblízka a seznamuje člověka se značkou, firmou i produktem. A nemusíte mít hned nádherné fotky z Bali, abyste v obsahovém marketingu byli úspěšní.

Do obsahového marketingu spadají i články, videa, infografiky, vlastně cokoli, co přináší nějakou hodnotu. Tento článek je také součástí našeho obsahového marketingu, protože přitahuje lidi se zájmem o marketing a v konečném důsledku ideálně vede k nákupu reklamy na největším portále pro maminky a těhotné – Modrém koníkovi. ????

Obsahový marketing vytváří most mezi neznámými lidmi a vaší firmou. Je pro vás pak dalece jednodušší něco nakonec prodávat, protože budete mít s lidmi vytvořené to nejdůležitější. Vztah. A dobrý vztah je to, co přináší opravdový úspěch.