Když lidé mluví o marketingu a prodeji, většinou si vybaví manipulativní nebo dokonce lživé argumenty, které mají jediný cíl – ovlivnit někoho tak, aby vytáhl svoji peněženku a dal obchodníkovi své peníze. Mnoho lidí stále vnímá marketing spíše negativně a kolikrát neváhá mluvit o spojitosti mezi marketérem a klasickým pojišťovacím agentem 90. let.

My, kteří se v marketingové komunitě pohybujeme, samozřejmě známe případy, kdy si některé společnosti více popustily uzdu fantazie, ale pravděpodobně bychom neřekli, že jsou marketéři lháři. Více než to jsou jednoduše dobří v prezentování věcí, značek a lidí. Na tom přeci není nic špatného.

Ale nabízí se tu velmi filozofická otázka – co kdyby byl marketing radikálně upřímný a otevřený? Jak by to vypadalo?

Každý si vybaví nějakou reklamu, která prohlašovala něco ve smyslu: „Jsme nejlepší ve městě, proto využij nás.“ Samozřejmě taková reklama je těžko realistická, ale nejspíš by stejně většina lidí řekla, že je pořád lepší než: „Jsme jedna z mnoha firem ve městě, nabízíme stejné věci za podobné ceny, prostě jen chceme, abys využil zrovna nás.

Pojďme se mrknout na pár radikálně upřímných reklam historie, které se nakonec ukázaly prudce efektivní.

  • Společnost půjčující auta Avis, která byla dvojkou na trhu, překonala tradiční „tvař se jako nejlepší“ poučku a směle promovala fakt, že jsou na trhu druzí, ale právě proto se snaží víc.

  • Volkswagen na počátku éry Brouka věděl, že si mnoho lidí špitá, že je to ošklivé auto v porovnání s tím, co bylo tehdy běžně v prodeji. A tak si z toho částečně udělali srandu, když vydali inzerát s obrázkem vesmírné družice a nápisem „Je to ošklivé, ale dostane vás to tam, kam má.“

  • Realitní agent ve městě Hoxton dal do inzerátu k bytu tento text: „Nepříliš hezký byt s jednou ložnicí, ale je levný, na dobu neurčitou, funkční kuchyňku.“ Jeho reklama získala hodně pozornosti v médiích a byt si našel přesně ty lidi, které potřeboval – takové, co chtěli bydlet v Hoxtonu, ale neměli peníze na luxusnější bydlení.

  • Hotel Hans Brinker, který je známý jako velmi levný, nepříliš komfortní a vlastně úplným opakem luxusu, vzal své slabiny a proměnil je v hlavní argumenty. Na obrázku níže vidíte „Už to nemůže být horší.“ „Ale uděláme, co můžeme.“ A podobných reklam vydali mnoho. Geniálně přitáhly přesně takové zákazníky, jaké potřebují – mladé lidi s velmi nízkým rozpočtem, kteří si nestěžují.

  • Banka Hypowiss dala do svého inzerátu. „Máme rádi naše klienty pro jejich peníze. Oni nás mají rádi pro naši upřímnost.“

Jak vidíte, brutální upřímnost a otevřenost nemusí být vždy špatná, je-li použita kreativně. Jak řekl Warren George, ředitel společnosti pronajímající ošklivý hoxtonský byt: „Není žádný smysl v tom, abychom dávali lidem falešnou představu.“

Tím, že je marketing upřímný, můžete paradoxně motivovat lidi k tomu, aby kromě vašich neduhů také více věřili tomu, co je pozitivní. Jde to ruku v ruce. Proč to nezkusit?