O facebookových chatbotech se toho v poslední době namluvilo dost, nicméně stále zůstává pravdou, že drtivá většina firem jejich použití do svého marketingového arzenálu zatím nezařadila. Možná je to tím, že pro mnohé stále zůstává otázkou, jak takového chatbota efektivně využít, nebo jednoduše tím, že jako lidé nemáme příliš rádi změny a trvá nám, než se přizpůsobíme nejnovějším trendům. Statistiky nicméně hovoří velice jasně.

Chatbot může mít až 30x vyšší účinnost než klasický reklamní email.

Email marketing je tu s námi v podstatě již od počátku milénia. Newslettery, subscribeři a lead magnety jsou termíny populární celou řádku let. Nejvíce snad od nástupu Davida Kirše a jeho Email Academy na českou scénu. Ať už Kirše máte rádi nebo ne, faktem je, že email marketing v novodobé historii českého marketingu velmi zpopularizoval. Email tak nyní pravděpodobně dostáváte od desítek firem. To je nicméně zároveň důvodem, proč jsou statistiky emailů tak nelichotivé.

Proklikovost (CTR) emailů je v současnosti na mizivých 1-2 % a otevíranost (open rate) někde zhruba kolem 5 – 15 %. Firmy už si na to zvykly a tato čísla jsou dnes považována za standardní.

Jak byste se ale tvářili, kdybychom vám řekli, že chatboty ve Facebook Messengeru mají nejen open rate kolem 70 – 90 % ale dokonce také CTR až kolem 60 %? Není to fantaskní číslo? 

S tím, že drtivá většina firem chatbota ještě používat nezačala, stojíme tu tak možná tváří v tvář vůbec největší příležitosti od chvíle, kdy se email poprvé objevil. To je také jeden z důvodů, proč jsme ho v nedávné době nasadili na naší facebookové stránce.

Sbíráním kontaktů na uživatelky získáváme možnost je kdykoli bezplatně oslovit. Jakmile provedou jedinou interakci s chatbotem Mikym, máme povolení je znovu kontaktovat a to bez jediné utracené koruny v reklamě.

Jsou tu však rozdíly oproti emailu, které je třeba vnímat, než se do chatbotu pustíte.

Chatbot vyžaduje jiný přístup než email

Email je prostředí, ve kterém vyřizujeme obvykle „důležité“ věci. Tedy pracovní, organizační nebo jiné, které mají podobnou váhu. Člověk je zvyklý a adaptovaný na to, aby zde získával serioznější formu zpráv. Do těch se řadí i různá reklamní a propagační sdělení. Na rozdíl od emailu se ale chatbot nachází na sociálních sítích, resp. nejčastěji v Messengeru / Facebooku.

Sociální sítě jsou místo, kam si lidé chodí odpočinout, prokrastinovat, socializovat se. Není proto vhodné chatbot využívat pro agresivní promo, kdy lidem servírujete své produkty a služby „natvrdo“. Mnohem lepší je chatbota využít jako nástroj k budování vztahu.

O marketingu na Facebooku jsme v minulosti již mluvili, tady to je velmi podobné. Nesnažte se zákazníka zahltit odkazy na svůj eshop ani nic podobného. Raději chatbota využijte jako komunikační kanál, skrze který můžete servírovat svůj další obsah, který zákazníka posune blíže k nákupu díky přidané hodnotě.

Jak získat velkou databázi

Řekněme, že máte databázi 10 000 lidí ve svém emailingovém softwaru. Jakmile rozešlete jeden email, můžete očekávat zhruba něco kolem 100 – 200 lidí, kteří se prokliknou na váš web. Pokud byste takovou databázi ovšem měli v chatbotu, můžete očekávat klidně 5000 návštěvníků. To je velmi znatelný rozdíl, že? Jak si databázi ale můžete na chatbotu vytvořit?

Podobně jako u emailů, kde se po léta osvědčil jako nejefektivnější způsob lead magnet, je i u chatbot marketingu něco výměnou za registraci velmi efektivní způsob, jak toho docílit. Může to být krátký ebook, brožurka nebo cokoli. Člověk si ji nechá poslat na Messenger nastaveným automatem a vy ho pak můžete libovolně oslovovat.

Např. pokud prodáváte přípravky na hubnutí, můžete lidem nabídnout ebook o tom, jak zhubnout, který si mohou stáhnout skrze Messenger.

Jak se o tom ebooku tito lidé dozvědí? Existuje mnoho cest. Jedna z nich je kupříkladu ta, že vydáte článek na serveru, kde se pohybuje vaše cílová skupina, ve kterém téma do jisté hloubky rozvedete a pro ty ze čtenářů, kteří by chtěli znát více, nabídnete odkaz na ebook. To je metoda, která by vás možná nenapadla, v poslední době ji nicméně doporučujeme našim klientům, jelikož je velmi neokoukaná.

Na Modrém koníku si totiž můžete nechat zveřejnit článek, využít jeho ohromné návštěvnosti (desítky tisíc lidí týdně) a rozšířit tak povědomí o čemkoli, co je pro vás důležité. Vložit do něj odkaz na chatbot by leckoho nenapadlo, ale přitom se jedná o účinnou cestu, jak si databázi budovat.

V případě, že by vás zajímalo více, nás neváhejte kontaktovat!